MODERN APPROACHES TO VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS IN DIDACTICS OF PHYSICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

virtual
virtualization of the education system
modern learning environment
virtual learning environment of physics

How to Cite

[1]
I. V. Salnyk, “MODERN APPROACHES TO VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS IN DIDACTICS OF PHYSICS”, ITLT, vol. 41, no. 3, pp. 108–116, May 2014, doi: 10.33407/itlt.v41i3.1026.

Abstract

The aim of our research is to identify the factors that influence on the development of modern learning environment and to draw the main lines of the development through interconnected use of virtual and real in teaching process of physics and for later use of them in the development of educational methodical physical experiment. The analysis allowed to distinguish those factors in the development of physical education, which related to its virtualization, which, in our opinion, significantly affect on the formation of new content of each component of educational systems' virtual learning process of physics and allow you to create a new learning environment of physics.
PDF (Ukrainian)

References

Биков В. Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем / В. Ю. Биков, Ю. О. Жук // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарної еліти : зб. наук. праць / [за ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г. Романовського]. — Вип. 1 (5). — Харків : НТУ “ХПІ”, 2003. — С. 64–77.

Колос К Р. Дидактичні вимоги до комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс] / К. Р. Колос // Інформаційні технології та засоби навчання. — 2013. — Т. 35. — № 3. — Режим доступу до журналу : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/834#.U3dIgSi7JCx.

Сальник І. В. Віртуальність як принцип та технологія навчання / І. В. Сальник, Е. П. Сірик // Збірник наук. праць Камянець-Подільського нац. ун-ту: Інновації в навчанні фізики та дисциплін технологічної освітньої галузі: міжнародний вітчизняний досвід. Серія: педагогічна. — 2008. — Вип. 14. — 226 с. — С. 158–160.

Сальник І. В. Психолого-педагогічні основи віртуального навчання фізики в старшій школі / І. В. Сальник //Зб. наукових праць: Педагогічний процес: теорія і практика. Вип. 1. — К. :ТОВ «Видавниче підприємство «ЕДЕЛЬВЕЙС»», 2014. — С. 92–99.

Сальник И. В. Развитие системы учебного физического эксперимента на основе синергетического подхода / И. В. Сальник // Материалы ХІІІ Международной научно-практической конференции «Физическое образование: проблемы и перспективы развития»: Часть 1. — М. : МГПУ, 2014. — С. 75–78.

Добронравова І. Філософія освіти за доби постнекласичної науки / Ірина Добронравова // Філософія освіти. — 2005. — № 1. — С. 116–125.

Цикін В. О. Філософія освіти — стратегія прориву в майбутнє : монографія / В. О. Цикін, І. А Бріжата. — Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2012. — 258 с.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Bykov V. Yu. Theoretical and methodological basis of simulation learning environment of modern educational systems / V. Yu. Bykov, Yu. O. Zhuk// Problemy ta perspektyvy formuvannya natsional'noyi humanitarnoyi elity : zb. nauk. prats' / [za red. L. L. Tovazhnyans'koho, O. H. Romanovs'koho]. — Vyp. 1 (5). — Kharkiv : NTU “KhPI”, 2003. — S. 64–77 (in Ukrainian).

Kolos K. R. Teaching requirements for computer-based learning environment post-graduate teacher education [online] / K. R. Kolos // Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia. — 2013. — Т. 35. — № 3. — Available from : http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/834#.U3dIgSi7JCx (in Ukrainian).

Salnyk I. V. Virtuality as a principle and technology education / I. V. Salnyk, E. P. Siryk // Zbirnyk nauk. prats Kamyanets-Podilskoho nats. un-tu: Seriya: pedahohichna: Vyp. 14: Innovatsiyi v navchanni fizyky ta dystsyplin tekhnolohichnoyi osvitnoyi haluzi: mizhnarodnyy vitchyznyanyy dosvid. — K.-Pod., 2008. — S. 158–160 (in Ukrainian).

Salnyk I. V. Psychological and pedagogical basis of teaching physics virtualization in senior school / I. V. Salnyk// Zb. naukovykh prats': Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka.: Vyp.1. — K. :TOV «Vydavnyche pidpryyemstvo «EDEL'VEYS»», 2014. — S. 92–99 (in Ukrainian).

Salnyk I. V. Development of the system of educational physical experiment based on a synergistic approach / I. V. Salnyk// Materialyi XIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Fizicheskoe obrazovanie: problemyi i perspektivyi razvitiya»: Chast 1. — M. : MGPU, 2014. — S. 75–78 (in Russian).

Dobronravova I. Philosophy of education in the era of science Postnonclassical / I. Dobronravova // Filosofiya osvity. — 2005. — № 1. — S. 116–125 (in Ukrainian).

Tsykin V. O. Philosophy of Education — a breakthrough strategy for the future / V. O. Tsykin, I. A. Brizhata: monohrafiya. — Sumy : SumDPU im. A. S. Makarenka, 2012. — 258 s. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.