СТВОРЕННЯ АНГЛОМОВНОГО ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ЛІНГВОДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ
PDF (Англійська)

Ключові слова

англійська мова
цифрове освітнє середовище
діти дошкільного віку
батьки
цифрові освітні ресурси
теорія засвоєння мови

Як цитувати

[1]
О. Хомишак, “СТВОРЕННЯ АНГЛОМОВНОГО ЦИФРОВОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ДЛЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ: ЛІНГВОДИДАКТИЧНИЙ АСПЕКТ”, ITLT, vol. 99, no. 1, pp. 28–48, Feb. 2024, doi: 10.33407/itlt.v99i1.5432.

Анотація

Нещодавні трансформації в мовній політиці в Україні привертають увагу громадськості та актуалізують вивчення проблеми створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку в дослідницьких студіях крізь призму лінгводидактики. У статті висвітлено педагогічні переваги оволодіння англійською мовою як другою мовою дошкільниками на основі співвіднесення її з вивченням рідної мови та культури. Ретельний аналіз теорій засвоєння рідної мови доводить актуальність соціокультурної теорії, на тлі якої окреслено ключову роль батьків (опікунів) як перших педагогів дитини та творців англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку. Подано відповідні рекомендації батькам щодо створення англомовного освітнього середовища для дітей та його подальшої підтримки за допомогою цифрових ресурсів. Визначено поняття «англомовне цифрове освітнє середовище для дітей дошкільного віку». Запропоновано застосування цифрових освітніх ресурсів одночасно для міжособистісної та міжкультурної взаємодії батьків і дитини. Уточнено дидактичну цінність аудіо- та відеоматеріалів для формування англомовної комунікативної компетенції дошкільників. Влоги та мультфільми розглядаються як найцікавіші та найдієвіші аудіовізуальні засоби вивчення англійської мови для дітей цього віку. Задля мовленнєвого та всебічного розвитку дітей запропоновано ігрові прийоми роботи з цифровими медіа (застосування міміки, переодягання, драматизація, театралізація, рольова гра). Проаналізовано низку освітніх онлайн-платформ і застосунків для вивчення англійської мови з урахуванням цільової аудиторії, завдань, змісту, лінгвістичної та дидактичної відповідності. На основі аналізу низки цифрових освітніх ресурсів і поданих методичних рекомендацій батькам щодо їх застосування розроблено модель створення англомовного цифрового освітнього середовища для дітей дошкільного віку, що охоплює три рівні (сім’я, освітні заклади, держава). Результати опитування батьків дітей дошкільного віку доводять ефективність запропонованих рекомендацій щодо створення сприятливого англомовного цифрового освітнього середовища на рівні сім’ї.

PDF (Англійська)

Посилання

What lies ahead for the world’s most spoken language? [Online]. Available: https://futureofenglish.britishcouncil.org/?fbclid=IwAR2pYUEwdm_hbqYNA37vh1SKk8KFebCK0-KakhHgfFdTcK37QLsgPsdfIMU_aem_AZ1sGEAaXJ7Ibb-x9Bt1QkZx0yJthIsiUSj52XtGHUuqSssvakeB76ApjO-Ci5AVRk8. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education [Online]. Available: https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806ae621. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

The New Ukrainian School: Conceptual principles of secondary school reform [Online]. Available: https://nus-english.com.ua/en/about-platform. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Council recommendation on key competences for lifelong learning [Online]. Available: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01). Accessed on: November, 30, 2023. (in English)

Basic Component of Preschool Education [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf. Accessed on: July, 30, 2023. (in Ukrainian)

“The Methodical Guidelines pertaining to Quality of English Learning, Teaching, and Use in Higher Educational Institutions” [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/npa/metodichni-rekomendaciyi-shodo-zabezpechennya-yakisnogo-vivchennya-vikladannya-ta-vikoristannya-anglijskoyi-movi-u-zakladah-vishoyi-osviti-ukrayini. Accessed on: November, 30, 2023. (in English)

Law “On the English language use in Ukraine”. [Online]. Available: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/pubFile/1854364. Accessed on: July, 30, 2023. (in Ukrainian)

Common European Framework of Reference for Languages [Online]. Available: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages. Accessed on: November, 30, 2023. (in English)

Children and Adolescents and Digital Media. [Online]. Available: https://publications.aap.org/pediatrics/article/138/5/e20162593/60349/Children-and-Adolescents-and-Digital-Media?autologincheck=redirected. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

L. Nabi Robin, Marina Krcmar, “It takes two: the effect of child characteristics on U.S. parents’ motivations for allowing electronic media use”, Journal of Children and Media, 10:3, pp. 285-303, 2016. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17482798.2016.1162185?journalCode=rchm20 . doi: 10.1080/17482798.2016.1162185. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

G. L. Troseth, G. A, Strouse, B. N. Verdine, M. M. Saylor, “Let’s Chat: On-Screen Social Responsiveness Is Not Sufficient to Support Toddlers’ Word Learning From Video”. Frontiers in Psychology, 9, 2195, 2018. [Online]. Available: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02195/full. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02195. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

S. Roseberry, K. Hirsh-Pasek, R. M. Golinkoff, “Skype me! Socially contingent interactions help toddlers learn language”, Child Development, 85, 156–970, 2014. [Online]. Available: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cdev.12166. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

D. L. Linebarger, and S. E. Vaala, “Screen media and language development in infants and toddlers: an ecological perspective”, Developmental Review, 30 (2), pp. 176–202, 2010. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027322971000016X?via%3Dihub. doi: 10.1016/j.dr.2010.03.006. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Elizabeth A. Vandewater, “Infant Word Learning From Commercially Available Video In The US”, Journal of Children and Media, 5:3, pp. 248-266, 2011. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17482798.2011.584375. DOI: 10.1080/17482798.2011.584375. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

M. L. Rice, A. C. Huston, R. Truglio, and J. C. Wright, “Words from "Sesame Street": Learning vocabulary while viewing”, Developmental Psychology, 26 (3), pp. 421–428, 1997. [Online]. Available: https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2F0012-1649.26.3.421. https://doi.org/10.1037/0012-1649.26.3.421. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

M. Feng Teng, “Vocabulary learning through videos: captions, advance-organizer strategy, and their combination”, Computer Assisted Language Learning, vol. 35:3, pp. 518-550, 2022. doi: 10.1080/09588221.2020.1720253. (in English)

N. Singer, “Cartoons as the Incidental Vocabulary Acquisition Tool for English Language Learners”, Arab World English Journal, vol. 13 (1), pp. 330-341, 2022. doi: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol13no1.21. (in English)

G. A. Strouse, G. A., G. L. Troseth, ““Don’t try this at home”: toddlers’ imitation of new skills from people on video”., Journal of Experimental Child Psychology, 101, pp. 262–280, 2008. [Online]. Available: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022096508000830?via%3Dihub. doi: 10.1016/j.jecp.2008.05.010. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

H. Hayne, J. Herbert, and G. Simcock, “Imitation from television by 24- and 30-month-olds”, Developmental Science, 6, pp. 254–261, 2003. [Online]. Available: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1467-7687.00281. doi: 10.1111/1467-7687.00281. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Marina Krcmar, Bernard Grela & Kirsten Lin, “Can Toddlers Learn Vocabulary from Television? An Experimental Approach”, Media Psychology, 10:1, 41-63, 2007. [Online]. Available: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15213260701300931. doi: 10.1080/15213260701300931. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

M. J. Juma,“Developing English Pronunciation through Animation and YouTube Videos”, Arab World English Journal, vol. 12 (4), pp. 142-152, 2021. doi: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol12no4.26. (in English)

L. L. Younus, and N. R. Kareem, “Agency as Rhetorical Device in the Discourse of kids Animated Learning Videos on Covid-19 Virus”, Arab World English Journal, vol. 12 (3), pp. 486-506, 2021. doi: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol12no3.33. (in English)

P. K. Kuhl, F.-M. Tsao, and H.-M. Liu, “Foreign-language experience in infancy: effects of short-term exposure and social interaction on phonetic learning”, PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES. 100, pp. 9096–9101. [Online]. Available: https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1532872100. doi: 10.1073/pnas.1532872100. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

O. B. Khomyshak, “English YouTube video clips as a tool for young learners’ cognitive activity renovation under conditions of war”, Information Technologies and Learning Tools, 93(1), 29–48., vol. 93, no. 1, pp. 29–48, 2023. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5079. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v93i1.5079. Accessed on: July, 30, 2023. (in Ukrainian)

What is Linguodidactics? [Online]. Available: https://www.igi-global.com/dictionary/linguodidactics/86674. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Second language acquisition: an introductory course / S. Gass, L. Selinker. 2nd ed., 2001. [Online]. Available: https://archive.org/details/secondlanguageac00gass_0/page/461/mode/1up?q=Language+acquisition. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Theories of Cognitive Development, Learning, and Memory [Online]. Available: https://batch.libretexts.org/print/Letter/Finished/socialsci-24588/Full.pdf. Accessed on: November, 30, 2023. (in English)

B. Skinner Reflections on Behaviorism and Society. Prentice-Hall, Inc., Englewood Cliffs, 1978. 209 p. (in English)

N. Chomsky Knowledge of language: Its nature, origin and use. New York: Praeger, 1986. 307 p. (in English)

O. B. Ovcharuk, O. C. Tovkanets, O. Pinchuk, I. B. Ivaniuk, O. O. Hrytsenchuk, and C. B. Trykoz С. В., “The organizational and pedagogical conditions of using the informational and digital environment in the secondary school”, Information Technologies and Learning Tools, 95(3), pp. 41–57, 2023. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/5186/2135. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v95i3.5186. Accessed on: July, 30, 2023. (in Ukrainian)

V. Y. Habrusiev, H. V. Tereshchuk, A. V., Stepanyuk, T. M. Olendr, “Pedagogical conditions for the formation of an effective information and learning environment in higher education institutions”, Information Technologies and Learning Tools, 95(3), pp. 183–196, 2023. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5153. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v95i3.5153. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Woolly and Tig. [Online]. Available: https://m.youtube.com/@WoollyandTigOfficial/about. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Blippi. [Online]. Available: https://m.youtube.com/@Blippi/about. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

Kids Diana Show. [Online]. Available: https://m.youtube.com/@KidsDianaShow. Accessed on: July, 30, 2023. (in English)

O. B. Khomyshak, and O. V. Patiyevych, “Future English language teachers' digital competence development by means of Storyjumper Software tool”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 79 (5), pp. 126–138, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v79i5.2824. (in Ukrainian)

The Concept of Children and Youth Upbringing in the Digital Space. [Online]. Available: https://ipv.org.ua/wp-content/uploads/2021/08/Kontseptsiia-vykhovannia-ditey-ta-molodi-v-tsyfrovomu-prostori.pdf. Accessed on: July, 30, 2023. (in Ukrainian)

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Оксана Хомишак

Завантаження

Дані про завантаження ще недоступні.