СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНО - ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
PDF

Ключові слова

COVID-19
інформаційно-освітній простір
дистанційне навчання
медичний ЗВО
структура інформаційно-освітнього комплексу
хмарне середовище

Як цитувати

[1]
Н. Іванькова and О. Рижов, “СТРУКТУРА ІНФОРМАЦІЙНО - ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, ITLT, vol. 99, no. 1, pp. 118–137, Feb. 2024, doi: 10.33407/itlt.v99i1.4625.

Анотація

Авторами розглянуто процес трансформації інфраструктури освітнього середовища медичних університетів на етапі переходу до змішаної форми навчання в період карантину COVID-19. Аналіз наукових публікації з питань цифрової трансформації системи вищої освіти показав ефективність гібридної моделі організації віртуального освітнього середовища, яка об’єднує наземну інфраструктуру університету та може мати приватну та публічну хмари. Гібридна модель дозволяє забезпечити відповідні технологічні умови для якісної організації роботи викладачів в онлайн-режимі системи дистанційного навчання. Хмарні сервіси дозволяють організувати віртуальне групове освітнє середовище (віртуальну аудиторію) та персональне середовище для студентів. Авторами проаналізовано зміни інфраструктури Запорізького державного медичного університету (ЗДМУ) при цифровій трансформації освітнього процесу в період карантину COVID-19, що стало підґрунтям для розробки структурної моделі інформаційно-освітнього середовища університету. У роботі акцентовано увагу на те, що однією з особливостей організації навчального процесу в медичних закладах вищої освіти (ЗВО) є використання спеціальних засобів навчання: програмно-апаратного комплексу дослідження стану пацієнта, телемедичного комплексу, комп’ютерного залу зі спеціалізованим ліцензійним програмним забезпеченням для самопідготовки до ліцензійного іспиту КРОК 1,2,3 тощо. Авторами проведено системний аналіз та визначено технологічні компоненти єдиного інформаційного освітнього середовища медичного ЗВО, а саме: корпоративна комп’ютерна мережа; робочі місця викладачів у системі дистанційного навчання та розробки онлайн-курсів (дизайнер, лектор відеоконференцзв’язку, модератор відеолекції або вебінару, дизайнер обробки відеоматеріалів); спеціалізовані системи моделювання; симуляційні комплекси; програмно-апаратні комплекси з обробки біологічних сигналів; спеціалізовані аудиторії: лекційні аудиторії, призначені для проведення дистанційних відеолекцій з інтерактивним спілкуванням, медійні центри для вебінарів та проведення телемедичних консультацій; хмарні сервіси. Запропоновану структуру інформаційно-освітнього середовища медичного університету впроваджено в навчальний процес ЗДМУ, що дозволило створити хмаро орієнтоване навчальне середовище. Використання гібридної моделі хмари дозволило вирішити питання інтеграції віртуальних середовищ кафедр, зокрема територіально віддалених, та наземної інфраструктури університету.

PDF

Посилання

С. Шкарлет, “Цифрова трансформація освіти і науки є однією з ключових цілей МОН на 2021 рік”, [Електронний ресурс] Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki-ye-odniyeyu-z-klyuchovih-cilej-mon-na-2021-rik-sergij-shkarlet. Дата звернення: Лют. 15, 2024

Проект, “Розвиток медичної освіти в Україні: пріоритети на 2020 рік”. [Електронний ресурс] Доступно: https://moz.gov.ua/article/news/proekt-rozvitok-medichnoi-osviti-v-ukraini-prioriteti-na-2020-rik .Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, О. Рижов, “Концепція інформатизації медичних навчальних закладів”, Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики, Т.13, №3, с. 1-2, 2013.

Концепція інформатизації ЗДМУ, Запоріжжя: ЗДМУ, 2016.

Dina Koutsikouri, Ola Henfridsson, Rikard Lindgren, “Building Digital Infrastructures: Towards an Evolutionary Theory of Contextual Triggers”, in Proc. of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, 2017, p. 4716-4725. [Електронний ресурс] Доступно: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/41737/1/paper0588.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

L. Benavides, J. Arias, M. Serna, J. Bedoya, D. Burgos, “Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review”, J.Sensors, vol. 20, no 11, p. 3291, 2020. . doi: https://doi.org/10.3390/s20113291. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.mdpi.com/1424-8220/20/11/3291/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

F. García-Peñalvo, “Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institutional Reference Framework for eLearning in Higher Education”, Sustainability, vol.13, no 4, p. 2023, 2021. doi.org/10.3390/su13042023. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2023/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Y. Qasem, R. Abdullah, Y. Jusoh, R. Atan, S. Asadi, “Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review”, IEEE Access, vol. 7, p. 63722-63744, 2019. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916234. [Електронний ресурс] Доступно: https://ieeexplore.ieee.org/document/8712496. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://arxiv.org/pdf/1807.09264.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

M. Shyshkina, “The Hybrid Cloud-based Service Model of Learning Resources Access and its Evaluation”, ICTERI,2016. [Електронний ресурс] Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_57.pdf. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

What are public, private, and hybrid clouds? [Електронний ресурс]. Доступно https://azure.microsoft.com/en-us/resources/cloud-computing-dictionary/what-are-private-public-hybrid-clouds/#overview. Дата звернення: Січ. 03, 2024.

O. Almotiry, M. Sha, M. Rahamathulla, O. Omer, “Hybrid Cloud Architecture for Higher Education System”, Computer Systems Science and Engineering, vol. 36, no 1, p. 1-12, 2021. doi:10.32604/csse.2021.014267. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.techscience.com/csse/v36n1/40898/pdf. Дата звернення: Січ. 03, 2024.

G. Aryotejo, D. Kristiyanto, Mufadhol, “Hybrid cloud: bridging of private and public cloud computing”, Journal of Physics: Conference Series, 1025, p. 012091, 2018. doi 10.1088/1742-6596/1025/1/012091. [Електронний ресурс] Доступно https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1025/1/012091/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

В. Биков, “Моделі організаційних систем відкритої освіти”, Київ: Атіка, 2008.

В. Биков, “Моделі системи освіти і освітнього середовища”, Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць, Вип.27(31), с. 31-38, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/27.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

С. Литвинова, “Методика проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу на рівні керівника”, Комп'ютер у школі та сім'ї, № 2, c. 5-10, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_2_5/. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

М. Шишкіна, М. Попель, “Формування хмаро орієнтованого середовища навчання математичних дисциплін на базі SagemathCloud”, Інформаційні технології в освіті, Вип. 1, с. 148-165, 2016. doi: 10.14308/ite000578. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2016_1_12. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

В.Биков, “ІКТ-аутсорсінг і нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 30(4), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, М. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, “Стратегія впровадження курсів за вибором на базі технології онлайн курсів на платформі edX”, Медична освіта, №3, с.75-79, 2017. [Електронний ресурс] Доступно: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7757/pdf , Дата звернення: Лют. 15, 2024

Ю. Колесник, О. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, “Досвід впровадження онлайн-технологій у систему підготовки фахівців галузі знань 22 “Охорона здоров’я”, Медична освіта, №2, с. 69-73, 2018. [Електронний ресурс] Доступно: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8962/pdf. Дата звернення: Лют. 15, 2024

O. Glazunova, O. Kuzminska, T. Voloshyna, T. Sayapina, V. Korolchuk, “Е-environment based on Microsoft SharePoint for the organization of group project work of students at higher education institutions”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 62, №6, с. 98-113, 2017. doi:10.33407/itlt.v62i6.1837. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1837 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

О. Глазунова, О. Кузьмінська, Т. Волошина, Т. Саяпіна, В. Корольчук, “Хмарні сервіси Microsoft та Google: організація групової проектної роботи студентів ВНЗ”, Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, Вип. 3, с. 199-211, 2017. doi:10.28925/2414-0325.2017.3.19211. [Електронний ресурс]. Доступно: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/84/135 . Дата звернення: Лип. 19, 2021.

V.Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, “The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams”, Information Technologies and Learning Tools, vol.76, no 2, p. 304-320, 2020. doi:10.33407/itlt.v76i2.3706. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706/1634/. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, М. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, Н. Іванькова, “Технологія переходу до змішаної форми навчання у ЗДМУ”, в XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення, Тернопіль, 2021, с. 246-257. Доступно: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/13785 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Shkarlet, "Digital Transformation of Education and Science is One of the Key Goals of the Ministry of Education and Science for 2021", [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/news/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki-ye-odniyeyu-z-klyuchovih-cilej-mon-na-2021-rik-sergij-shkarlet. Accessed on Feb. 15, 2024 (in Ukrainian)

Project "Development of medical education in Ukraine": priorities for 2020, [Online]. Available: https://moz.gov.ua/article/news/proekt-rozvitok-medichnoi-osviti-v-ukraini-prioriteti-na-2020-rik/ Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, O. Ryzhov, “The Concept of Informatization of Medical Schools”, Current issues in pharmacy and medicine: science and practice, vol.13, no 3, pp. 1-2, 2013.

The Concept of Informatization of ZSMU, Zaporizhzhia: ZSMU, 2016.

Dina Koutsikouri, Ola Henfridsson, Rikard Lindgren, “Building Digital Infrastructures: Towards an Evolutionary Theory of Contextual Triggers”, in Proc. of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, 2017, p. 4716-4725 [Online]. Available: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/41737/1/paper0588.pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

L. Benavides, J. Arias, M. Serna, J. Bedoya, D. Burgos, “Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review”, J.Sensors, vol. 20, №11, p. 3291, 2020. doi: https://doi.org/10.3390/s20113291. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/1424-8220/20/11/3291/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

F. García-Peñalvo, “Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institutional Reference Framework for eLearning in Higher Education”, Sustainability, vol.13, no.4, p.2023, 2021. doi.org/10.3390/su13042023. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2023/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

Y. Qasem, R. Abdullah, Y. Jusoh, R. Atan, S. Asadi, “Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review”, IEEE Access, vol. 7, p. 63722-63744, 2019. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916234. [Online]. Available: https://ieeexplore.ieee.org/document/8712496/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015. [Online]. Available: https://arxiv.org/pdf/1807.09264.pdf . Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in English)

M. Shyshkina, “The Hybrid Cloud-based Service Model of Learning Resources Access and its Evaluation”, ICTERI,2016. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_57.pdf. Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in English)

What are public, private, and hybrid clouds? [Online]. Available: https://azure.microsoft.com/en-us/resources/cloud-computing-dictionary/what-are-private-public-hybrid-clouds/#overview. Accessed on: Jan. 03, 2024.

O. Almotiry, M. Sha, M. Rahamathulla, O. Omer, “Hybrid Cloud Architecture for Higher Education System”, Computer Systems Science and Engineering, vol.36, №1, p.1-12, 2021. doi:10.32604/csse.2021.014267. [Online]. Available: https://www.techscience.com/csse/v36n1/40898/pdf. Accessed on: Feb. 15, 2024. (in English)

G. Aryotejo, D. Kristiyanto, Mufadhol, “Hybrid cloud: bridging of private and public cloud computing”, Journal of Physics: Conference Series, 1025, p. 012091, 2018. doi 10.1088/1742-6596/1025/1/012091. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1025/1/012091/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

V. Bykov. “Models of the open education organizational systems”, Kyiv: Atika, 2009. (in Ukrainian)

V. Bykov, “Education System and Environment Models”, Problems and Prospects of the Development of National Liberal-&- Engineering Elite, 27 (31), pp. 39-47. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/27.pdf Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

S. Litvinova, “The Heads of General Educational Establishment Level of Technique of Designing of the Cloud Oriented Learning”, Computer at School and Family, no. 2, pp. 5-10. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_2_5 . Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

M. Shyshkina, M. Popel, “Cloud based learning environment formation for mathematics disciplines learning using the Sagemathcloud Information”, Technologies in Education. vol.26, no. 1, 2016. doi: 10.14308/ite000578. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2016_1_12 . Accessed on Jul. 19, 2021. (in Ukrainian).

V. Bykov, “ICT Outsourcing and New Functions of ICT Departments of Educational and Scientific Institutions”, Information Technologies and Learning Tools, no. 30(4), 2012, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717 . Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, “Strategy of Implementation Elective Online Courses Based on Open edX Platform”, Journal of Medical Education, no 3, p.75-79. [Online]. Available: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7757, 2017. Accessed on Feb. 15, 2024 (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, “The Experience of Introducing Online Technologies into the System of Training Specialties in the Field of Knowledge 22 “Health Protection””, Journal of Medical Education, no 2, pp. 69-73, 2018. [Online]. Available: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8962/pdf . Accessed on: Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

O. Glazunova, O. Kuzminska, T. Voloshyna, T. Sayapina, V. Korolchuk, “Е-environment based on Microsoft SharePoint for the organization of group project work of students at higher education institutions”, Information Technology and Learning Tools, vol. 62, no. 6, pp. 98-113, 2017. doi:10.33407/itlt.v62i6.1837. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1837. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English),

Olena G. Glazunova, Olena G. Kuzminska, Tetyana V. Voloshyna, Taisia P. Sayapina, Valentyna I. Korolchuk “Cloud services microsoft and google: organization of group project work of students in higher education”, Open Educational E-environment of Modern University, no. 3, pp. 199-211. 2017. doi:10.28925/2414-0325.2017.3.19211. [Online]. Available: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php /openedu/article/view/84/135. Accessed on Jul. 19, 2021. (in Ukrainian).

V. Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, “The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 304-320, 2020. doi:10.33407/itlt.v76i2.3706. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706/1634/. Accessed on: Feb. 15, 2024. (in Ukrainian).

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, N. Ivankova, “The Technology of Transition to the Blended Form of Education in ZSMU”, Materials of International Scientific and Practical Conference “Topical issues of higher medical (pharmaceutical) education: current challenges and prospects for their solution”, Ternopil: TNMU, p. 246-257, 2021. [Online]. Available: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/13785 . Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Наталя Іванькова, Олексій Рижов

Завантаження

Дані про завантаження ще недоступні.