INDEPENDENT WORK USING CLOUD-BASED TECHNOLOGIES AS A MEANS OF DEVELOPING THE DIGITAL COMPETENCE OF MASTERS OF PHYSICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

Masters of Physics
digital competence
independent work
cloud-based technology tools
online educational support services

How to Cite

[1]
M. V. Holovko, S. Y. Kryzhanovskyi, and V. M. Matsyuk, “INDEPENDENT WORK USING CLOUD-BASED TECHNOLOGIES AS A MEANS OF DEVELOPING THE DIGITAL COMPETENCE OF MASTERS OF PHYSICS”, ITLT, vol. 90, no. 4, pp. 102–117, Sep. 2022, doi: 10.33407/itlt.v90i4.4919.

Abstract

In the context of global challenges and unforeseen circumstances facing the Educational System, distance learning is becoming widely used and the weight and role of active independent educational and cognitive activity of students as an important condition for the formation of professional competence is growing. The article examines the problem of improving the organization of independent work of Masters of Physics, organized by cloud-oriented technologies, as a factor in the development of self-educational and digital competencies of Higher Education applicants.

Based on a review of a wide range of sources that highlight general approaches to the design and functioning of the Educational Environment in the context of informatization, it was found out that one of the most effective tools for organizing independent work of students today is the means of cloud-oriented technologies based on cloud computing.

The main directions of using cloud-oriented technologies in the process of independent work of Masters of Physics are defined: managing educational and cognitive activities, ensuring communication between subjects and organizing joint work, planning the educational process, continuous monitoring of learning results for higher education applicants, creating, editing, storing and presenting Educational materials, using cloud-based digital laboratories and services for processing experimental results.

Examples of using such cloud-based tools to support students' independent work are described, such as applications of the cloud-oriented Microsoft Office 365 software package, a cloud service for creating diagrams of various types Gliffy, a virtual online laboratory PhET Interactive Simulations, systems for modeling Wolfram Mathematica Online, Multisim Live.

The level of formation of skills of Masters of Physics to use cloud-oriented technologies to solve educational and scientific problems, create didactic support for the Educational Process in Physics is experimentally studied. Ways to improve them in the process of independent work as a means of developing the digital competence of Masters of Physics are proposed.

PDF (Ukrainian)

References

D. L. Fithri, A. P. Utomo, and F. Nugraha, "Implementation of SaaS Cloud Computing Services On E-Learning Applications (Case Study: PGRI Foundation School)", J. Phys.: Conf. Ser., vol. 1430, no. 1, 012049, 2020/ doi: 10.1088/1742-6596/1430/1/012049.

S. N. Essiane, and B. G. Onana Essama, "Development of a micro weather station using Arduino and Internet of Things", Phys. Educ., vol. 57, no. 1, 015005, 2022. doi: 10.1088/1361-6552/ac2670.

V. Yu Bykov, and M /P. Shyshkina, ”The conceptual basis of the cloud-based learning and research university environment formation and development in view of the open science priorities”, Інформаційні технології і засоби навчання. 68 (6), с.1–19, 2020. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2609.

В.Ю. Биков, С.М. Вернигора, А.М. Гуржій та ін., «Проектування і використання відкритого хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти». Інформаційні технології і засоби навчання. 74(6), с. 1-19. 2019. doi:10.33407/itlt.v74i6.3499.

O. P. Pinchuk, Perspective analysis of use of social networks as learning tools in learning environment. Інформаційні технології і засоби навчання. 54 (4), с. 83–98.. 2016. doi: 10.33407/itlt.v54i4.1482.

В. О. Демкова, Н. А. Мисліцька, В. Ф. Заболотний, "Електронний навчально-методичний комплект "природничі науки в педагогічних університетах: лабораторний експеримент з фізики в хмаро орієнтованому середовищі"", Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, Вип. 27, с. 96-100, 2021. doi: 10.32626/2307-4507.2021-27.96-100.

І. М. Хом'як, "Самостійна робота в системі навчальної діяльності студентів" Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Педагогічні науки. № 1(1), с. 90-95, 2016.

Т. С. Гладун, "Організація самостійної роботи магістрантів під час вивчення природничих дисциплін" Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні науки : [збірник наукових статей]; Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова ; упор. Л. Л. Макаренко. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. СL (150), с. 84-91, 2021. doi: https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.08.

С. М. Ящук, "Cамостійно-індивідуальна робота у процесі фахової підготовки магістра технологічної освіти як важливий чинник їх професійного зростання", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, № 50, с. 417-422, 2018.

Т. І. Ситнік "Організація самостійної роботи студентів в умовах карантинних обмежень". Молодь і ринок. No 2(188), С. 43–48, 2021. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.230488.

P. Mell, and T. Grance, The NIST Definition of Cloud Computing: Recommendations of the National Institute of Standards and Technology, Gaithersburg, MD, 2011. [Електронний ресурс]. Доступно: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/SP/nistspecialpublication800-145.pdf. Дата звернення: Січень 21, 2022.

Т. В. Волошина, "Використання гібридного хмаро орієнтованого навчального середовища для формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій", дис. канд. пед. наук, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання Нац. акад. пед. наук України, Київ, 2018.

А. М. Стрюк, та М. В. Рассовицька, "Модель використання Google Apps у комбінованому навчанні інформатики студентів інженерних спеціальностей", Наук.-практ. семінар. Хмарні технології в сучасному університеті, Черкаси, 2015, с. 42-44.

В. Д. Шарко, "Підготовка вчителя до розвитку пізнавальної активності учнів засобами віртуального фізичного експерименту як методична проблема", Інформаційні технології в освіті, № 14, с. 34-41, 2013.

М. В. Головко, С. Ю. Крижановський, та В. М. Мацюк "Моделювання віртуального фізичного експерименту для систем дистанційного навчання в загальноосвітній і вищій педагогічній школах", Інформаційні технології і засоби навчання, т. 47, вип. 3, с. 36-48, 2015. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v47i3.1224.

H. Falfushynska, S. Kryzhanovskyi, I. Korsun, and M. Monchuk, "Measuring the immeasurable using information technologies on the example of Brownian motion", Phys. Educ., vol. 56, no. 6, 065013, 2021. doi: 10.1088/1361-6552/ac1a08.

М. Головань, "Інформатична компетентність: сутність, структура та становлення". Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. № 4. С. 62–69, 2007.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

D. L. Fithri, A. P. Utomo, and F. Nugraha, "Implementation of SaaS Cloud Computing Services On E-Learning Applications (Case Study: PGRI Foundation School)", J. Phys.: Conf. Ser., vol. 1430, no. 1, 012049, 2020. doi: 10.1088/1742-6596/1430/1/012049. (in English).

S. N. Essiane, and B. G. Onana Essama, "Development of a micro weather station using Arduino and Internet of Things", Phys. Educ., vol. 57, no. 1, 015005, 2022. doi: 10.1088/1361-6552/ac2670. (in English).

V. Yu Bykov, and M. P. Shyshkina, ”The conceptual basis of the cloud-based learning and research university environment formation and development in view of the open science priorities”, Information Technologies and Learning Toolst, 68 (6), pp. 1–19, 2020. doi:https://doi.org/10.33407/itlt.v68i6.2609. (in English).

V. Yu. Bykov, S. M. Vernyhora, A. M. Hurzhii et al., "Design and Usage of an Open Cloud-oriented Educational and Scientific Environment of a Higher Education Institution". Information Technologies and Learning Tools. 74 (6), pp. 1-19, 2019. doi:10.33407/itlt.v74i6.3499. (in Ukrainian).

O. P. Pinchuk, Perspective analysis of use of social networks as learning tools in learning environment. Information Technologies and Learning Tools, 54 (4), pp. 83–98, 2016. doi: 10.33407/itlt.v54i4.1482. (in English).

V. О. Demkova, N. A. Myslitska, V. F. Zabolotnyi, "Electronic teaching and methodological kit "Natural sciences in pedagogical universities: laboratory experiment in physics in the cloud-oriented environment"", Collection of scientific works of the Kamyanets-Podilsky Ivan Ogienko National University. Ser.: Pedagogical, 27, pp. 96-100, 2021. doi: 10.32626/2307-4507.2021-27. (in Ukrainian).

I. M. Khomiak "Individual work within the system of student learning activity". Lesia Ukrainka Eastern European National University Scientific Bulletin. Series: Pedagogical Sciences. no. 1(1), pp. 90-95, 2016. (in Ukrainian).

T. S. Gladun, "Organization of independent work of undergraduates in teaching natural sciences". Scientific journal of National Pedagogical Dragomanov University. Series: Pedagogical Sciences. СL (150), pp. 84-91, 2021. doi: https://doi.org/10.31392/NZ-npu-150.2021.08. (in Ukrainian).

S. M. Yashchuk, "Independent and individual work in the process of professional training of Master of Technological Education as an important factor in their professional growth", Modern information technologies and innovative teaching methods in training: methodology, theory, experience, problems, № 50, p. 417-422, 2018. (in Ukrainian).

T. I. Sytnik, " Organization of students’ individual work in conditions of quarantine restrictions". Youth and the market. No 2(188), p. 43–48, 2021. doi: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.230488. (in Ukrainian).

P. Mell, and T. Grance, The NIST Definition of Cloud Computing: Recommendations of the National Institute of Standards and Technology, Gaithersburg, MD, 2011. [Online]. Available: https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/Legacy/SP/nistspecialpublication800-145.pdf. Accessed on: Jan. 21, 2022. (in English).

T. V. Voloshyna, "Using a hybrid cloud-based learning environment for the formation of self-educational competence of future specialists in information technology", Institute of Information Technologies and Learning Tools of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Kyiv, 2018. (in Ukrainian).

A. M. Striuk, ta M. V. Rassovytska, "Model of using Google Apps in combined teaching of computer science of engineering students", Scientific and practical seminar. Cloud technologies at a modern university, Cherkasy, 2015, pp. 42-44. (in Ukrainian).

V. D. Sharko, "Teacher preparation for the development of students' cognitive activity by means of virtual physical experiment as a methodological problem", Information technologies in education, no. 14, pp. 34-41, 2013. (in Ukrainian).

M. V. Holovko, S. Yu. Kryzhanovskyi, ta V. M. Matsiuk, "Modeling of virtual physical experiment for distance learning systems in secondary and higher pedagogical schools", Information Technologies and Learning Tools, t. 47, v. 3, pp. 36-48, 2015. doi: https://doi.org/10.33407/itlt.v47i3.1224. (in Ukrainian).

H. Falfushynska, S. Kryzhanovskyi, I. Korsun, and M. Monchuk, "Measuring the immeasurable using information technologies on the example of Brownian motion", Phys. Educ., vol. 56, no. 6, 065013, 2021. doi: 10.1088/1361-6552/ac1a08. (in English).

M. Holovan, "Informatics competence: essence, structure and development". Informatics and information technologies in educational institutions. no. 4, pp. 62–69, 2007. (in Ukrainian).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Микола Васильович Головко, Сергій Юрійович Крижановський, Віктор Михайлович Мацюк

Downloads

Download data is not yet available.