THE STRUCTURE OF INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT OF A MEDICAL UNIVERSITY
PDF (Ukrainian)

Keywords

information and educational space
medical education
distance learning
COVID-19
cloud services
structure of information and education complex

How to Cite

[1]
N. Ivankova and O. Ryzhov, “THE STRUCTURE OF INFORMATION AND EDUCATION ENVIRONMENT OF A MEDICAL UNIVERSITY”, ITLT, vol. 99, no. 1, pp. 118–137, Feb. 2024, doi: 10.33407/itlt.v99i1.4625.

Abstract

The authors examine the process of transformation of the educational infrastructure of medical universities during the transition to a mixed form of studying while COVID – 19 quarantine. Analysis of scientific publications on the digital transformation of the higher education system has shown the effectiveness of a hybrid model for organizing a virtual learning environment, which combines the ground-based infrastructure of the university and can include private and public cloud services. Hybrid model allows providing appropriate technological conditions for quality organization of teachers' work in online mode of distance learning system. Cloud services allow organizing a virtual group educational environment - a virtual classroom and a personal environment for students. The authors analyzed the changes in the infrastructure of Zaporizhzhia State Medical University in the process of digital transformation of the educational process during the period of COVID-19 quarantine, which became the ground for the development of a structural model of the information and educational environment of the university. The work focuses on the fact that one of the features of the educational process in medical universities is the usage of special learning tools: software and hardware systems for examination of a patient's condition, technical means of telemedicine, classroom self-training sessions for Licensing Integrated Exams “KROK” 1,2,3 on the basis of licensed software, etc. The authors conducted a systematic analysis and identified the technological components of the unified information educational environment of medical HEIs, namely: corporate computer network; workplaces of participants in the development of online courses (designer, lecturer of videoconferencing, moderator of video lectures or webinars, designer of video processing; specialized modeling systems; simulation complexes; software and hardware complexes for processing biological signals; specialized classrooms: computer room of the library, lecture halls for remote video lectures with interactive communication, lecture halls for interactive lectures, media centers for webinars and telemedicine consultations; cloud services . The proposed structure of information and educational environment of a medical university was implemented in the educational process of Zaporizhzhia State Medical University which made possible the creation of a cloud-oriented educational environment. The usage of hybrid cloud model allowed to solve the issue of integration of virtual environments of departments, in particular, territorially remote ones, and the ground infrastructure of the university.

PDF (Ukrainian)

References

С. Шкарлет, “Цифрова трансформація освіти і науки є однією з ключових цілей МОН на 2021 рік”, [Електронний ресурс] Доступно: https://mon.gov.ua/ua/news/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki-ye-odniyeyu-z-klyuchovih-cilej-mon-na-2021-rik-sergij-shkarlet. Дата звернення: Лют. 15, 2024

Проект, “Розвиток медичної освіти в Україні: пріоритети на 2020 рік”. [Електронний ресурс] Доступно: https://moz.gov.ua/article/news/proekt-rozvitok-medichnoi-osviti-v-ukraini-prioriteti-na-2020-rik .Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, О. Рижов, “Концепція інформатизації медичних навчальних закладів”, Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики, Т.13, №3, с. 1-2, 2013.

Концепція інформатизації ЗДМУ, Запоріжжя: ЗДМУ, 2016.

Dina Koutsikouri, Ola Henfridsson, Rikard Lindgren, “Building Digital Infrastructures: Towards an Evolutionary Theory of Contextual Triggers”, in Proc. of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, 2017, p. 4716-4725. [Електронний ресурс] Доступно: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/41737/1/paper0588.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

L. Benavides, J. Arias, M. Serna, J. Bedoya, D. Burgos, “Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review”, J.Sensors, vol. 20, no 11, p. 3291, 2020. . doi: https://doi.org/10.3390/s20113291. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.mdpi.com/1424-8220/20/11/3291/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

F. García-Peñalvo, “Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institutional Reference Framework for eLearning in Higher Education”, Sustainability, vol.13, no 4, p. 2023, 2021. doi.org/10.3390/su13042023. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2023/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Y. Qasem, R. Abdullah, Y. Jusoh, R. Atan, S. Asadi, “Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review”, IEEE Access, vol. 7, p. 63722-63744, 2019. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916234. [Електронний ресурс] Доступно: https://ieeexplore.ieee.org/document/8712496. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: https://arxiv.org/pdf/1807.09264.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

M. Shyshkina, “The Hybrid Cloud-based Service Model of Learning Resources Access and its Evaluation”, ICTERI,2016. [Електронний ресурс] Доступно: http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_57.pdf. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

What are public, private, and hybrid clouds? [Електронний ресурс]. Доступно https://azure.microsoft.com/en-us/resources/cloud-computing-dictionary/what-are-private-public-hybrid-clouds/#overview. Дата звернення: Січ. 03, 2024.

O. Almotiry, M. Sha, M. Rahamathulla, O. Omer, “Hybrid Cloud Architecture for Higher Education System”, Computer Systems Science and Engineering, vol. 36, no 1, p. 1-12, 2021. doi:10.32604/csse.2021.014267. [Електронний ресурс] Доступно: https://www.techscience.com/csse/v36n1/40898/pdf. Дата звернення: Січ. 03, 2024.

G. Aryotejo, D. Kristiyanto, Mufadhol, “Hybrid cloud: bridging of private and public cloud computing”, Journal of Physics: Conference Series, 1025, p. 012091, 2018. doi 10.1088/1742-6596/1025/1/012091. [Електронний ресурс] Доступно https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1025/1/012091/pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

В. Биков, “Моделі організаційних систем відкритої освіти”, Київ: Атіка, 2008.

В. Биков, “Моделі системи освіти і освітнього середовища”, Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць, Вип.27(31), с. 31-38, 2010. [Електронний ресурс]. Доступно: http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/27.pdf . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

С. Литвинова, “Методика проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу на рівні керівника”, Комп'ютер у школі та сім'ї, № 2, c. 5-10, 2015. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_2_5/. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

М. Шишкіна, М. Попель, “Формування хмаро орієнтованого середовища навчання математичних дисциплін на базі SagemathCloud”, Інформаційні технології в освіті, Вип. 1, с. 148-165, 2016. doi: 10.14308/ite000578. [Електронний ресурс]. Доступно: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2016_1_12. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

В.Биков, “ІКТ-аутсорсінг і нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ”, Інформаційні технології і засоби навчання, № 30(4), 2012. [Електронний ресурс]. Доступно: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, М. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, “Стратегія впровадження курсів за вибором на базі технології онлайн курсів на платформі edX”, Медична освіта, №3, с.75-79, 2017. [Електронний ресурс] Доступно: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7757/pdf , Дата звернення: Лют. 15, 2024

Ю. Колесник, О. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, “Досвід впровадження онлайн-технологій у систему підготовки фахівців галузі знань 22 “Охорона здоров’я”, Медична освіта, №2, с. 69-73, 2018. [Електронний ресурс] Доступно: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8962/pdf. Дата звернення: Лют. 15, 2024

O. Glazunova, O. Kuzminska, T. Voloshyna, T. Sayapina, V. Korolchuk, “Е-environment based on Microsoft SharePoint for the organization of group project work of students at higher education institutions”, Інформаційні технології і засоби навчання, т. 62, №6, с. 98-113, 2017. doi:10.33407/itlt.v62i6.1837. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1837 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.

О. Глазунова, О. Кузьмінська, Т. Волошина, Т. Саяпіна, В. Корольчук, “Хмарні сервіси Microsoft та Google: організація групової проектної роботи студентів ВНЗ”, Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, Вип. 3, с. 199-211, 2017. doi:10.28925/2414-0325.2017.3.19211. [Електронний ресурс]. Доступно: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/84/135 . Дата звернення: Лип. 19, 2021.

V.Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, “The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams”, Information Technologies and Learning Tools, vol.76, no 2, p. 304-320, 2020. doi:10.33407/itlt.v76i2.3706. [Електронний ресурс]. Доступно: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706/1634/. Дата звернення: Лют. 15, 2024.

Ю. Колесник, М. Авраменко, С. Моргунцова, О. Рижов, Н. Іванькова, “Технологія переходу до змішаної форми навчання у ЗДМУ”, в XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення, Тернопіль, 2021, с. 246-257. Доступно: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/13785 . Дата звернення: Лют. 15, 2024.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

S. Shkarlet, "Digital Transformation of Education and Science is One of the Key Goals of the Ministry of Education and Science for 2021", [Online]. Available: https://mon.gov.ua/ua/news/cifrova-transformaciya-osviti-i-nauki-ye-odniyeyu-z-klyuchovih-cilej-mon-na-2021-rik-sergij-shkarlet. Accessed on Feb. 15, 2024 (in Ukrainian)

Project "Development of medical education in Ukraine": priorities for 2020, [Online]. Available: https://moz.gov.ua/article/news/proekt-rozvitok-medichnoi-osviti-v-ukraini-prioriteti-na-2020-rik/ Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, O. Ryzhov, “The Concept of Informatization of Medical Schools”, Current issues in pharmacy and medicine: science and practice, vol.13, no 3, pp. 1-2, 2013.

The Concept of Informatization of ZSMU, Zaporizhzhia: ZSMU, 2016.

Dina Koutsikouri, Ola Henfridsson, Rikard Lindgren, “Building Digital Infrastructures: Towards an Evolutionary Theory of Contextual Triggers”, in Proc. of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences, 2017, p. 4716-4725 [Online]. Available: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/41737/1/paper0588.pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

L. Benavides, J. Arias, M. Serna, J. Bedoya, D. Burgos, “Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review”, J.Sensors, vol. 20, №11, p. 3291, 2020. doi: https://doi.org/10.3390/s20113291. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/1424-8220/20/11/3291/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

F. García-Peñalvo, “Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institutional Reference Framework for eLearning in Higher Education”, Sustainability, vol.13, no.4, p.2023, 2021. doi.org/10.3390/su13042023. [Online]. Available: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2023/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

Y. Qasem, R. Abdullah, Y. Jusoh, R. Atan, S. Asadi, “Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review”, IEEE Access, vol. 7, p. 63722-63744, 2019. doi:10.1109/ACCESS.2019.2916234. [Online]. Available: https://ieeexplore.ieee.org/document/8712496/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

M. Shyshkina, “The Hybrid Service Model of Electronic Resources Access in the Cloud-Based Learning Environment”, CEUR Workshop Proceedings, vol.1356, pp.295-310, 2015. [Online]. Available: https://arxiv.org/pdf/1807.09264.pdf . Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in English)

M. Shyshkina, “The Hybrid Cloud-based Service Model of Learning Resources Access and its Evaluation”, ICTERI,2016. [Online]. Available: http://ceur-ws.org/Vol-1614/paper_57.pdf. Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in English)

What are public, private, and hybrid clouds? [Online]. Available: https://azure.microsoft.com/en-us/resources/cloud-computing-dictionary/what-are-private-public-hybrid-clouds/#overview. Accessed on: Jan. 03, 2024.

O. Almotiry, M. Sha, M. Rahamathulla, O. Omer, “Hybrid Cloud Architecture for Higher Education System”, Computer Systems Science and Engineering, vol.36, №1, p.1-12, 2021. doi:10.32604/csse.2021.014267. [Online]. Available: https://www.techscience.com/csse/v36n1/40898/pdf. Accessed on: Feb. 15, 2024. (in English)

G. Aryotejo, D. Kristiyanto, Mufadhol, “Hybrid cloud: bridging of private and public cloud computing”, Journal of Physics: Conference Series, 1025, p. 012091, 2018. doi 10.1088/1742-6596/1025/1/012091. [Online]. Available: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1025/1/012091/pdf. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English)

V. Bykov. “Models of the open education organizational systems”, Kyiv: Atika, 2009. (in Ukrainian)

V. Bykov, “Education System and Environment Models”, Problems and Prospects of the Development of National Liberal-&- Engineering Elite, 27 (31), pp. 39-47. [Online]. Available: http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/27.pdf Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

S. Litvinova, “The Heads of General Educational Establishment Level of Technique of Designing of the Cloud Oriented Learning”, Computer at School and Family, no. 2, pp. 5-10. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/komp_2015_2_5 . Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

M. Shyshkina, M. Popel, “Cloud based learning environment formation for mathematics disciplines learning using the Sagemathcloud Information”, Technologies in Education. vol.26, no. 1, 2016. doi: 10.14308/ite000578. [Online]. Available: http://nbuv.gov.ua/UJRN/itvo_2016_1_12 . Accessed on Jul. 19, 2021. (in Ukrainian).

V. Bykov, “ICT Outsourcing and New Functions of ICT Departments of Educational and Scientific Institutions”, Information Technologies and Learning Tools, no. 30(4), 2012, [Online]. Available: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/717 . Accessed on Jul. Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, “Strategy of Implementation Elective Online Courses Based on Open edX Platform”, Journal of Medical Education, no 3, p.75-79. [Online]. Available: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/7757, 2017. Accessed on Feb. 15, 2024 (in Ukrainian)

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, “The Experience of Introducing Online Technologies into the System of Training Specialties in the Field of Knowledge 22 “Health Protection””, Journal of Medical Education, no 2, pp. 69-73, 2018. [Online]. Available: https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/8962/pdf . Accessed on: Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

O. Glazunova, O. Kuzminska, T. Voloshyna, T. Sayapina, V. Korolchuk, “Е-environment based on Microsoft SharePoint for the organization of group project work of students at higher education institutions”, Information Technology and Learning Tools, vol. 62, no. 6, pp. 98-113, 2017. doi:10.33407/itlt.v62i6.1837. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1837. Accessed on Feb. 15, 2024. (in English),

Olena G. Glazunova, Olena G. Kuzminska, Tetyana V. Voloshyna, Taisia P. Sayapina, Valentyna I. Korolchuk “Cloud services microsoft and google: organization of group project work of students in higher education”, Open Educational E-environment of Modern University, no. 3, pp. 199-211. 2017. doi:10.28925/2414-0325.2017.3.19211. [Online]. Available: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php /openedu/article/view/84/135. Accessed on Jul. 19, 2021. (in Ukrainian).

V. Bykov, D. Mikulowski, O. Moravcik, S. Svetsky, M. Shyshkina, “The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams”, Information Technologies and Learning Tools, vol. 76, no. 2, pp. 304-320, 2020. doi:10.33407/itlt.v76i2.3706. [Online]. Available: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706/1634/. Accessed on: Feb. 15, 2024. (in Ukrainian).

Yu. Kolesnyk, M. Avramenko, S. Morhuntsova, O. Ryzhov, N. Ivankova, “The Technology of Transition to the Blended Form of Education in ZSMU”, Materials of International Scientific and Practical Conference “Topical issues of higher medical (pharmaceutical) education: current challenges and prospects for their solution”, Ternopil: TNMU, p. 246-257, 2021. [Online]. Available: http://dspace.zsmu.edu.ua/handle/123456789/13785 . Accessed on Feb. 15, 2024. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Наталя Іванькова, Олексій Рижов

Downloads

Download data is not yet available.