FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE MASTERS OF INDUSTRIAL TRAINING OF AGRICULTURAL PROFILE

Versions

PDF (Ukrainian)

Keywords

vocational education
professional competence
digital competence
digital technologies
master of industrial training
levels of digital competence

How to Cite

[1]
V. I. Kovalchuk and A. O. Zaika, “FORMATION OF DIGITAL COMPETENCE OF FUTURE MASTERS OF INDUSTRIAL TRAINING OF AGRICULTURAL PROFILE”, ITLT, vol. 85, no. 5, pp. 118–129, Nov. 2021, doi: 10.33407/itlt.v85i5.3897.

Abstract

Modern institutions of professional (vocational-technical) education are focused on the modernization of the educational environment, the innovation of the educational process, the formation of future specialists’ digital competence and lifelong learning. This allow for fundamental changes in the vocational tasks of vocational education. It actualizes the need to improve the system of teachers training. The article considers the problem of determining the levels of digital competence formation in future masters of industrial training of agricultural profile. The results of the study of the levels of digital competence formation of students - future masters of industrial training of agricultural profile are presented. Indicators of digital competence are identified: information, computer, communication literacy, media literacy and attitude to technology. The development of digital competence of future masters of industrial training of agricultural profile is related to three levels of experience: beginner, integrator, expert. A comparative diagram is presented, which illustrates the distribution of respondents according to the level of formation of digital competence and a diagram of mastering by future masters of industrial training skills and abilities to use digital technologies in professional activities. The study identified some features of digital competence formation depending on age and received education. It has been established that the level of use of digital technologies in the educational process reflects on the quality of education and contributes to the formation of digital competence of educational recipients. Based on the conducted research, problems that back off the development of digital competence of future masters of industrial training of agricultural profile have been identified: low digitalization of vocational education, lack of requirements for teacher's digital competence, necessity of development and introduction of criteria for development of digital competence. Prospects for further study we see in determining pedagogical conditions of formation of digital competence of future masters of industrial training of agricultural profile and research of effective model of formation of digital competence and further use of digital technologies by masters of industrial training in professional activities.

PDF (Ukrainian)

References

Тоффлер Э. Третья волна. М.: ACT, 2004, сс.6-261. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.read.virmk.ru/present_past_pdf/Toffler_Tretiya_volna.pdf. Дата звернення: Чер. 11, 2020.

А. И. Агеев, С. Н. Евтушенко, М. А. Аверьянов, Е. Ю. Кочетова, “Цифровое общество: архитектура, принципы, видением”, Экономические стратегии, 2017, № 1 [Електронний ресурс]. Доступно:http://www.inesnet.ru/wp-content/mag_archive/2017_01/es2017-01-114-126_Ageev_Averyanov_Yevtushenko_Kochetova.pdf. Дата звернення: Чер. 10, 2020.

Г. Р. Генсерук, “Цифрова компетентність як одна із професійно значущих компетентностей майбутніх учителів”, Open educational e-environment of modern University, №6, с. 8-16, 2019.

В. І. Ковальчук та С. Р. Федотенко, “Інноваційні технології навчання – основа модернізації професійної освіти”, Молодий вчений, №12, с. 425-429, 2018.

М. В. Руденко, “Проблеми та перспективи використання Інтернет-технологій у сільськогосподарських підприємствах” Економіка АПК, № 10, С.79-87, 2019.

Кабінет Міністрів України (2018, Січ. 17). Розпорядження № 67-р., Про схвалення Концепції розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки та затвердження плану заходів щодо її реалізації. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/67-2018-%D1%80. Дата звернення: Бер. 21, 2020.

М. В. Руденко, “Цифровізація економіки: нові можливості та перспективи”, Економіка та держава, № 11, c. 61-66, 2018.

V. I. Kovalchuk and I. V. Sheludko, “Implementation of digital technologies in training the vocational education pedagogues as a modern strategy for modernization of professional education” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia, no. 9, pp. 122-138, 2019.

Колегія міністерства освіти і науки України (2008, Серп. 28). Рішення № 9/1-3, Сучасні тенденції розвитку професійно-технічної освіти: пріоритети та завдання МОН України. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v_1-3290-08. Дата звернення: Бер. 19, 2020.

Еurope 2020. А strategy for smart sustainable and inclusive growth, 2010. . [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf. Дата звернення: Бер. 18, 2020.

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning, 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/EN/COM-2018-24-F1-EN-ANNEX-1-PART-1.PDF. Дата звернення: Бер. 12, 2020.

О. В. Малихін, В. І. Ковальчук, Н. О. Арістова, Р. А. Попов та І. С. Гриценко, Стратегії інтенсифікації вищої гуманітарної освіти в Україні та країнах ЄС: монографія. Київ, Україна: НУБіП, 2017.

Eastern Partnership - Focusing on key priorities and deliverables, 2016. [Електронний ресурс]. Доступно: http://eap-csf.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/PDF2_Eng.pdf. Accessed on: February 24, 2020.

Кабінет Міністрів України (2019, Черв. 12). Розпорядження № 419-р., Концепція

реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти “сучасна професійна (професійно-технічна) освіта” на період до 2027 року. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80. Дата звернення: Бер. 21, 2020.

Міністерство освіти і науки України (2019, Січ. 15). Наказ № 38, Опис цифрової компетентності педагогічного працівника. [Електронний ресурс]. Доступно: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27905/1/digital%20comp%20teacher%20Morze.pdf. Дата звернення: Бер. 16, 2020.

DigComp 2.1 The Digital Competence Framework for Citizens, 2017. [Електронний ресурс]. Доступно: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf. Дата звернення: Лют. 22, 2020.

Л. Г. Гаврілова, Я. В. Топольник, “Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени”, Інформаційні технології і засоби навчання, №61(5), с. 1-11, 2017.

О. М. Федорук, “Використання інформаційних технологій в освітній сфері ВНЗ: прикладні аспекти”, Інноватика у вихованні. № 4, с. 350-356, 2016.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

A. Toffler, The Third Wave. M.: AST. pp. 6–261. [Online]. Available: http://www.read.virmk.ru/present_past_pdf/Toffler_Tretiya_volna.pdf. Accessed on: June 11, 2020 (in Ukrainian)

A. Y. Aheev, S. N. Evtushenko, M. A. Averianov, E. Yu. Kochetova, “Digital society: architecture, principles, vision”, Ekonomycheskye Stratehyy, no.1, 2017. [Online]. Available: http://www.inesnet.ru/wp-content/mag_archive/2017_01/es2017-01-114-126_Ageev_Averyanov_Yevtushenko_Kochetova.pdf. Accessed on: June 10, 2020 (in Ukrainian)

H. R. Henseruk, “Digital competence as one of the professionally significant competences of future teachers” Open educational e-environment of modern University, no.6, pp. 8-16, 2019. (in Ukrainian)

V. I. Kovalchuk, and S. R. Fedotenko, “Innovative learning technologies are the basis for the modernization of vocational education”, Molodyi vchenyi, no.12, pp. 425-429, 2018 (in Ukrainian).

Cabinet of Ministers of Ukraine (2018, Jan 17). Ordinance No. 67-p., On Approving the Concept of Development of the Digital Economy and Society of Ukraine for 2018-2020 and approving a plan of measures for its implementation. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/67-2018-%D1%80. Accessed on: March 21, 2020 (in Ukrainian)

M. V. Rudenko, “Problems and prospects of using Internet technologies in agricultural enterprises” Ekonomika APK, no. 10, pp.79-87, 2019 (in Ukrainian).

M. V. Rudenko, “Digitizing the Economy: New Opportunities and Perspectives” Ekonomika ta derzhava, no, 11, pp. 61-66, 2018 (in Ukrainian).

V. I. Kovalchuk and I. V. Sheludko, “Implementation of digital technologies in training the vocational education pedagogues as a modern strategy for modernization of professional education” Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Biologiae Pertinentia, no. 9, pp. 122-138, 2019. (in English)

Board of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2008, Aug. 28). Decision No. 9/1-3, Current Trends in the Development of Vocational Education: Priorities and Tasks of the MES of Ukraine. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v_1-3290-08. Accessed on: March 19, 2020 (in Ukrainian)

Еurope 2020. А strategy for smart sustainable and inclusive growth, 2010. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20version.pdf. Accessed on: March 18, 2020. (in English)

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning, 2018. [Online]. Available: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2018/EN/COM-2018-24-F1-EN-ANNEX-1-PART-1.PDF. Accessed on: March 12, 2020. (in English)

O. V. Malykhin, V. I. Kovalchuk, N. O. Aristova, R. A. Popov and I. S. Hrytsenko, Strategies for the intensification of higher humanities education in Ukraine and the EU: a monograph. Kyiv, Ukraina: NUBiP, 2017. (in Ukrainian)

Eastern Partnership - Focusing on key priorities and deliverables, 2016. [Online]. Available: http://eap-csf.org.ua/wp-content/uploads/2017/02/PDF2_Eng.pdf. Accessed on: February 24, 2020. (in English)

Cabinet of Ministers of Ukraine (2019, June 12). Order No 419-p., Concept implementation of state policy in the field of vocational (vocational-technical) education "modern vocational (vocational-technical) education" for the period up to 2027. [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/419-2019-%D1%80. Accessed on: March 21, 2020 (in Ukrainian)

Ministry of Education and Science of Ukraine (2019, Jan 15). Order No 38, Description of the Digital Competence of a Teacher. [Online]. Available: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/27905/1/digital%20comp%20teacher%20Morze.pdf. Accessed on: March 16, 2020 (in Ukrainian)

DigComp 2.1 The Digital Competence Framework for Citizens, 2017. [Online]. Available: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf. Accessed on: February 22, 2020. (in English)

H. Havrilova, Ya. V. Topolnyk, “Digital culture, digital literacy, digital competence as modern educational phenomena”, Information Technologies and Learning Tools, no. 61(5), pp. 1-11, 2017. (in Ukrainian)

O. M. Fedoruk, “Use of information technologies in the educational sphere of higher education institutions: applied aspects”, Innovatyka u vykhovanni, no. 4, pp. 350-356, 2016. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Василь Ковальчук, Артем Заїка

Downloads

Download data is not yet available.