ORGANISATION OF TEACHERS' ADVANCED VOCATIONAL TRAINING WHILE IMPLEMENTING BLENDED LEARNING AT THE UNIVERSITY
PDF (Ukrainian)

Keywords

introduction of ICT at the university
blended learning
professional development of teachers
educational-methodical complex of discipline
distance learning technologies
learning management system Moodle

How to Cite

[1]
O. A. Shcherbyna, “ORGANISATION OF TEACHERS’ ADVANCED VOCATIONAL TRAINING WHILE IMPLEMENTING BLENDED LEARNING AT THE UNIVERSITY”, ITLT, vol. 83, no. 3, pp. 353–370, Jun. 2021, doi: 10.33407/itlt.v83i3.3350.

Abstract

The introduction of modern information and communication technologies (ICTs) to the educational process is one of the top priorities of the universities of Ukraine. The main obstacles to solving this is a large number of teachers that lack ICT competencies, and necessity for their professional level increasing. However, it turns out that this direction of professional development is properly represented only in institutions of postgraduate pedagogical education, whereas teachers from other universities (technical, medical, military, etc.) are not sufficiently covered by them. In addition, the process of improving teachers' skills in postgraduate education institutions is usually not organizationally linked to the implementation of ICT in the university where the teacher works. New challenges related to pandemia, the need to quickly transfer the educational process to online mode, encourage the search for new approaches and organizational forms of teachers’ professional development, in particular the creation of their own open systems for upgrading qualifications operating on the basis of non-formal and informal education, corporate training, and combine in-service teachers training carried out at their place of work, without interruption performance of official duties, with the creation of electronic educational resources for the disciplines they teach. The article presents the results of the project on the introduction of blended learning in the Kyiv National University of Construction and Architecture, implemented in early 2019, in which all university teachers were involved, and where the task of creating an electronic educational-methodological complexes of all disciplines taught at the university was solved using these methods of teacher training. The methods of scaling the educational process and the means of their practical implementation in the learning system management Moodle are considered.

PDF (Ukrainian)

References

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

В.М. Кухаренко, В.В. Бондаренко, Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія / За ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка – Харків: Вид-во КП «Міська друкарня», 2020.

Н. І Клокар, Підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах післядипломної освіти регіону на засадах диференційованого підходу: монографія, Київ, Україна, 2010.

К. Р. Колос, "Теоретико-методичні засади проектування і використання комп’ютерно орієнтованого навчального середовища закладу післядипломної педагогічної освіти", дис. д-ра пед. наук: 13.00.10, Інститут інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України, Київ, 2016.

Н.В. Морзе, О.П. Буйницька. "Підвищення рівня інформаційно-комунікаційної компетентності науково-педагогічних працівників – ключова вимога якості освітнього процесу". Інформаційні технології і засоби навчання, Том 59, №3, с. 189–200, 2017.

І. В. Герасименко, Л.Л. Ляхоцька, та Л.В. Калачова, "Досвід дистанційного підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників", ІІІ Міжнародна науково-практична конференція "Інформаційні технології в освіті, науці і техніці" Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. Черкаси, Україна: Маклаут, с. 157–159, 2016.

Закон України "Про освіту". (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст. 380). [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page

Jane Hart. "Modern Workplace Learning 2021". [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.modernworkplacelearning.com/cild/

Harry West. "The Upsurge of Informal Learning". [Електронний ресурс]. Доступно: http://clomedia.com/articles/view/the-upsurge-of-informal-learning/

Egloffstein, Marc, and Dirk Ifenthaler. "Employee perspectives on MOOCs for workplace learning." TechTrends 61.1 (2017): pp. 65-70.

Clive Shepherd. "The formal learning toolkit". [Електронний ресурс]. Доступно: https://archive.onlignment.com/2011/11/the-formal-learning-toolkit/

О. А. Щербина, "Організація навчання викладачів на робочому місці при впровадженні інформаційно-комунікаційних технологій в університеті", Збірн. наук. праць "Педагогічний процес: теорія і практика", вип. 5–6 (50–51), с. 78–83, 2015.

О. А. Щербина, Проектування електронних освітніх ресурсів для відкритих систем підвищення кваліфікації викладачів університету: [Монографія], Київ, Україна: ЦП "Компринт", 2018.

О. А. Щербина, "Відкрита система підвищення кваліфікації викладачів технічного університету", Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірн. наук. праць, вип. 47, с. 308–312, 2016.

О. А. Щербина, "Педагогічний експеримент із застосування відкритої системи підвищення кваліфікації викладачів щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій", Scientific Discussion, v. 1, No 10, pp. 37–48, 2017.

О. А. Щербина, "Досвід реалізації першого етапу проекту з впровадження змішаного навчання в університеті", Сьома міжнародна наук.-практ. конф. MoodleMoot Ukraine 2019. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle, [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://2019.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=24

К. Б. Бугайчук. "Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів". Інформаційні технології і засоби навчання, Том 54, № 4, с. 1–18, 2016.

В. М. Кухаренко та ін. Теорія і практика змішаного навчання. [Монографія], Харків, Україна: НТУ "ХПІ", 2016.

КНУБА. До підсумків навчального року. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=30134

План видання навчальної літератури КНУБА. І-ІІ квартал 2017 рік. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2016/10/План-видання-2017-1.pdf

В. А. Кирвас, П. Э. Ситникова, К. С. Барашев, и В. П. Козыренко, Формы дистанционного обучения в университете, Нар. укр. акад.: изд-во НУА, 2018.

Положення про електронний навчально-методичний комплекс дисциплін та використання технологій дистанційного навчання в навчальному процесі. [Електронний ресурс]. Доступно: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2015/09/Положення-про-електронний-НМК-дисциплін-та-використання-технологій-дистанційного-навчання.pdf

О. А. Щербина, "Технології створення електронних навчальних ресурсів для систем дистанційного навчання", Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами, №10 (12), с. 119–129, 2013.

О. А. Щербина, та В.Ю. Синиця, "Організація комп'ютерного тестування студентів", Наук.-техн. збірн. Управління розвитком складних систем, вип. 1, с. 69–74, 2010.

О. А. Щербина, "Реалізація функцій електронного деканату засобами платформи Moodle", Інформаційні технології і засоби навчання, том 50, №6, с. 139–151, 2015.

Ю. В Мішкур, та О. А. Щербина, "Організація загального моніторингу відвідуваності занять в Moodle", П’ята міжнародна наук.-практ. конф. MoodleMoot Ukraine 2017. Теорія і практика використання системи управління навчанням Moodle, [Електронний ресурс]. Доступно: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=104

О. А. Щербина, "Нові засоби для оцінювання компетентностей в Moodle", Інформаційні технології і засоби навчання, том 55, № 5, с. 96–104, 2016.

Moodle. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.org/

LMS global stats – you’re probably half right. [Електронний ресурс]. Доступно: https://www.elearningworld.org/lms-global-stats-youre-probably-half-right/

О. А. Щербина, та К.С. Васильєва, "Проектування структури сайту Moodle для вищого навчального закладу та організація робіт з його створення", Вісник ЛДУБЖД: Зб. наук. праць, № 9, с. 35–40, 2014.

Completion Progress. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.org/plugins/block_completion_progress

Configurable reports – количество ресурсов + количество вопросов. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=361391#p1459921

Configurable Reports. [Електронний ресурс]. Доступно: https://moodle.org/plugins/block_configurable_reports


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021. [Online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (in Ukrainian).

V.M. Kukharenko, V.V. Bondarenko, Emergency distance learning in Ukraine: Monograph . Ed. V.M. Kukharenko, V.V. Bondarenko - Kharkiv :. Published by KP "City Printing House", 2020. (in Ukrainian).

N. I. Klokar, Improvement of qualification of pedagogical workers in the conditions of postgraduate education of the region on the basis of differentiated approach: monograph, Kiev, Ukraine, 2010. (in Ukrainian).

K. R. Kolos, "Theoretical and Methodical Principles of Designing and Using a Computer-Oriented Educational Environment for Postgraduate Pedagogical Education", diss. Dr. Ped. Sciences: 13.00.10, Institute of Information Technologies and Training Tools of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, Kyiv, 2016. (in Ukrainian).

N.V. Morze, O.P. Buinitska. “Raising information and communication technologies competence of scientific and pedagogical employees - a key requirement of the quality of educational process". Information Technologies and Learning Tools, v. 59, No. 3, pp. 189-200, 2017. (in Ukrainian).

I. V. Gerasimenko, L. L. Lyahotskaya, and L. V. Kalachova, "Experience of distance education of scientific and pedagogical workers", III International scientific and practical conference "Information technologies in education, science and technology" Information and communication technologies in education. Cherkasy, Ukraine: MacLeut, p. 157-159, 2016. (in Ukrainian).

Law of Ukraine "On Education". (Vidomosti Verkhovnoyi Rady (VVR), 2017, No. 38-39, Article 380). [Online]. Available: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page (in Ukrainian).

Jane Hart. "Modern Workplace Learning 2021". [Online]. Available Available: https://www.modernworkplacelearning.com/cild/ (in English)

Harry West. "The Upsurge of Informal Learning". [Online]. Available: http://clomedia.com/articles/view/the-upsurge-of-informal-learning/ (in English)

Egloffstein, Marc, and Dirk Ifenthaler. "Employee perspectives on MOOCs for workplace learning." TechTrends 61.1 (2017): pp. 65-70. (in English)

Clive Shepherd. "The formal learning toolkit". [Online]. Available: https://archive.onlignment.com/2011/11/the-formal-learning-toolkit/ (in English)

O. A. Shcherbyna, "Organization of Teacher Training at the Workplace in the Implementation of Information and Communication Technologies at the University", Collection of Scientific Works "Pedagogical Process: Theory and Practice", No. 5-6 (50-51), pp. 78-83, 2015. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, Designing of electronic educational resources for open university proficiency improvement systems: [Monograph], Kyiv, Ukraine: CPC "Comprint", 2018. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "Open system of professional development of teachers of technical university", Modern information technologies and innovative methods of training in training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Collect. of scient. works, v. 47, pp. 308-312, 2016. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "Pedagogical experiment on the use of an open teacher training system for the use of information and communication technologies", Scientific Discussion, v. 1, no 10, pp. 37-48, 2017. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "Experience in implementing the first stage of the project on the introduction of mixed learning at the university", Seventh International Science-Practice. conf. MoodleMoot Ukraine 2019. Theory and practice of using the learning management system Moodle, [Online]. Available: http://2019.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=24 (in Ukrainian).

V. M. Kukharenko and others. The theory and practice of blended learning. [Monograph], Kharkov, Ukraine: NTU "KPI", 2016. (in Ukrainian).

K. L. Buhaichuk. “Blended learning: theoretical analysis and strategy of implementation in educational process of higher educational institutions”. Information Technologies and Learning Tools, v. 54, No. 4, pp. 1-18, 2016. (in Ukrainian).

KNUCA To the results of the school year. [Online]. Available: http://www.knuba.edu.ua/?page_id=30134 (in Ukrainian).

Plan of the publication of the study literature KNUCA. І-ІІ quarter 2017 year. [Online]. Available: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2016/10/План-видання-2017-1.pdf (in Ukrainian).

V. A. Kirvas, P. E. Sitnikova, K. S. Barashev, and V. P. Kozyrenko, Forms of distance learning at a university, Pop. Ukrainian Acad .: Publishing House of the NAA, 2018. (In Russian).

Regulations on the electronic teaching-methodical complex of disciplines and the use of distance learning technologies in the educational process. [Online]. Available: http://www.knuba.edu.ua/ukr/wp-content/uploads/2015/09/Положення-про-електронний-НМК-дисциплін-та-використання-технологій-дистанційного-навчання.pdf (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "Technologies for the creation of electronic learning resources for distance learning systems", Actual problems of training and education of people with special needs, № 10 (12), pp. 119-129, 2013. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, and V. Yu. Sinitsa, "Organization of Computer Testing of Students", Sci.-Tech. save Managing the development of complex systems. Collect. of scient. works, vp. 1, pp. 69-74, 2010. (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "Implementation of the functions of the e-Dean's Office by means of the platform of Moodle", Information Technologies and Learning Tools, v. 50, No. 6, pp. 139-151, 2015. (in Ukrainian).

Yu. V. Mishkur, and O. A. Shcherbyna, "Organization of the general monitoring of attendance at Moodle classes", Fifth International Science-Practice. conf. MoodleMoot Ukraine 2017. Theory and practice of using the learning management system Moodle, [Online]. Available: http://2017.moodlemoot.in.ua/course/view.php?id=104 (in Ukrainian).

O. A. Shcherbyna, "New tools for evaluating competencies in Moodle", Information Technologies and Learning Tools, v. 55, No. 5, pp. 96-104, 2016. (in Ukrainian).

Moodle [Online]. Access: https://moodle.org/ (in English).

LMS global stats – you're probably half right. [Online]. Available: https://www.elearningworld.org/lms-global-stats-youre-probably-half-right/ (in English).

O. A. Shcherbyna, and K. S. Vasilieva, "Designing the structure of the Moodle site for a higher educational institution and organizing the work on its creation", Bulletin of the LUDZHD: Collect. of scient. works, No 9, pp. 35-40, 2014. (in Ukrainian).

Completion Progress [Online]. Available: https://moodle.org/plugins/block_completion_progress (in English).

Configurable reports - number of resources + number of questions. [Online]. Available: https://moodle.org/mod/forum/discuss.php?d=361391#p1459921 (in Russian).

Configurable Reports.. [Online]. Available: https://moodle.org/plugins/block_configurable_reports (in English).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.