GEOGEBRA DYNAMIC MATHEMATICS SYSTEM, AS INNOVATIVE TOOL FOR THE STUDY OF MATHEMATICS
PDF (Ukrainian)

Keywords

GeoGebra
dynamic Mathematics system
information and communication technologies
Mathematics
innovation
method
teaching and educational processes
interactive computer models
Internet

How to Cite

[1]
V. M. Rakuta, “GEOGEBRA DYNAMIC MATHEMATICS SYSTEM, AS INNOVATIVE TOOL FOR THE STUDY OF MATHEMATICS”, ITLT, vol. 30, no. 4, Sep. 2012, doi: 10.33407/itlt.v30i4.700.

Abstract

The article is dedicated to the problems concerning the development and introduction of independent program products into the teaching process in secondary schools of Ukraine. One of such programs is GeoGebra dynamic Mathematics system.

The functional opportunities of GeoGebra from the point of view of innovation and its future use in the Mathematics learning process have been analyzed in the article. The aspect of scientific-methodological and GeoGebra didactic software has been also considered. Great attention has been given to the on-line tools supporting the programs’ users. A lot of examples how to use interactive computer models based on GeoGebra in the school Mathematics course were offered in the article. The author emphasizes the importance of organizing training future teachers to use GeoGebra in the teaching and educational processes.
PDF (Ukrainian)

References

Закон України „Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки” [Електронний ресурс] // Відомості Верховної Ради України (ВВР). — 2007. — № 12. — С. 102. — Режим доступу : http://zakon1.rada. gov.ua/laws/show/537-16. — Назва з екрана.

Жалдак М. І. Комп’ютер на уроках математики: посібник для вчителів. / Жалдак М. І. — Видання 2-е, перероблене та доповнене. — К. : РННЦ «ДІНІТ», 2003. — 324 с.

Жалдак М. І. Математика з комп'ютером : посібник для вчителів. / Жалдак М. І., Горошко Ю. В., Вінниченко Є. Ф. — К.: РННЦ «ДІНІТ», 2004. — 254 с.

Крамаренко Т. Г. Уроки математики з комп'ютером: посіб. для вчителів і студ. /Т. Г. Крамаренко; за ред. М. І. Жапдака. — Кривий Ріг : Видавничий дім., 2008. — 272 с.

Жалдак М. І. Комп'ютер на уроках геометрії : посібник для вчителів / М. І. Жалдак, О. В. Вітюк. — К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. — 168 с.

Відкриття геометрії через комп’ютерні експерименти в пакеті DG : посібник для викладачів математики. / [Раков С. А., Горох В. П., Осенков К. О. та ін.]. — Харків : ХДПУ, 2002. — 108 с.

Горошко Ю. В. Розв’язування задач з параметрами за допомогою програми «GRAN-1». / Горошко Ю. В., Вінниченко Є. Ф. // Математика в школі. — 2008. — № 7–8(84).

Кушнір В. А. Розв’язування математичних задач інтегративного змісту засобами комп’ютерного моделювання. / Кушнір В. А., Ріжняк Р. Я. // Математика в школі. — 2009. — №10 (97).

Покришень Д. А. Розв’язування задач з параметрами за допомогою програмного засобу «GRAN1». [Електронний ресурс] / Покришень Д. А. // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2009. — № 5 (13). — Режим доступу до журналу : http://www.ime.edu-ua.net/em.html.

Покришень Д. А. ІКТ для розв’язування системи нерівностей. / Д. А. Покришень, Є. Ю. Носенко // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2012. — № 1 (27). — Режим доступу до журналу : http://www.journal.iitta.gov.ua.

Раков С. А. Формування математичних компетентностей учителя математики на основі дослідницького підходу в навчанні з використанням інформаційних технологій : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.02 / Раков Сергій Анатолійович. — К., 2005. — 381 с.

Грамбовська Л. В. Комп’ютерні динамічні моделі як засіб дидактичного забезпечення процесу навчання геометрії в сучасній школі. / Грамбовська Л. В., Яковчук О. М. // Комп'ютер у школі та сім'ї. — 2010. — № 7. — С. 14–17.

Ракута В. М. Програми для роботи з функціями та графіками. / Ракута В. М. // Комп'ютер у школі та сім'ї. — 2010. — № 7 (87). — С. 29–33.

Ракута В. М. Бібліотека комп’ютерних моделей, як необхідна складова сучасного навчального середовища. / Ракута В. М. // Наукові записки. — Вип. 98. – Серія : Педагогічні науки. — Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2011. — С. 246–249.

Schoen R. Model-Centered Learning. Pathways to Mathematical Understanding Using GeoGebra / Schoen R. (Ed.). — Sense Publishers, AW Rotterdam, The Netherlands, 2011. — 257 p.

Hohenwarter M. Creating mathlets with open source tools / Hohenwarter M., Preiner J. // Journal of Online Mathematics and its Applications. — 2007. — № 7.— P. 78–83.

Kaput J. Technology and mathematics education / Kaput J. In D. A. Grouws (Ed.) — New York : Macmillan, 1992. — 556 p.

Gonzales P. Highlights from the trends in international mathematics and science study [Electronic resource] / [Gonzales P., Guzman J. C., Partelow L., Pahlke E., Jocelyn L., Kastberg D., & Williams] — T. : TIMSS, 2003. — Access mode : http://nces.ed.gov /pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=2005005.

Cuban L. High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox / Cuban L., Kirkpatrick H. & Peck C. // American Educational Research Journal. — 2001. — № 38 (4). — P. 813–834.

Горошко Ю. В. Використання комп’ютерних програм для створення динамічних моделей при вивченні математики / Ю. В. Горошко, Є. Ф. Вінниченко // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання : зб. наук. праць / Редрада. — К. : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. — № 4 (11). — С. 56–62.

Ракута В. М. GeoGebra для початківців: навчальний посібник. / Ракута В. М. — Чернігів : ЧОІППО ім. К. Д. Ушинського, 2011. — 49 с.

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.