THE INTERNET RESOURCES AS A MEANS FOR FORMING STUDENTS’ NATIONAL AND PATRIOTIC WORLDVIEW
PDF (Ukrainian)

Keywords

patriotic upbringing
patriotic consciousness
information and communication technologies
Internet resources
student youth

How to Cite

[1]
O. A. Pavlushenko, L. Y. . Mazai, L. V. Prokopchuk, and N. M. Pavlykivska, “THE INTERNET RESOURCES AS A MEANS FOR FORMING STUDENTS’ NATIONAL AND PATRIOTIC WORLDVIEW”, ITLT, vol. 85, no. 5, pp. 130–146, Nov. 2021, doi: 10.33407/itlt.v85i5.3826.

Abstract

The article is devoted to the problem of information and communication technologies using in the process of patriotic education and the upbringing of student youth. Special attention is dropped to the teachers’ social role for the formation of patriotism and national identity of the young generation of Ukrainians in the modern social and political realities. Using the method of content analysis, it was defined the possibilities of involving Ukrainian-centric information media channels, educational platforms and blogs with the aim to form students' patriotic outlook. Thus, it was created the model of an interactive process that is presented through the triad "student youth - information and communication technologies - formation of national and patriotic outlook". During the empirical research and use of the focus group method, we determined psychological features of the students’ activity and their main interest direction in the fields of nationally valuable information and awareness with the help of online sources that represent reliable, scientifically substantiated knowledge about the historical past of Ukrainian people and modern social and political life of Ukraine. Such investigations revealed the contradictions between the awareness of the importance of patriotism for the national idea realization and building a strong sovereign state and the ideas of young people about the meaningful filling of the patriotic worldview of the citizen and the actual implementation of their patriotic beliefs.

In conclusion, we formulated the logical structure of pedagogical actions and impacts to make the process of patriotic outlook formation more effective. This structure includes three levels of practical means and tools such as cognitive, emotional and behavioural. Based on the analysis of empirical data, we developed the algorithm of educational influence on young people with the purpose of encouraging them to purposefully use the opportunities of the global network in search of valuable information that can help them to understand all modern processes in the social and political life of Ukraine, to comprehend historical lessons, to expand the personal communication space and to start a dialogue with competent people. As a result of all these scientific reflections, it was defined perspective directions of educational work with students in the field of information and media literacy raising with the aim to improve their critical thinking and perception of the Internet content. It was also determined the importance of studying the possibilities of creating effective models of integration of information and media literacy in the professional training courses and process in general.

PDF (Ukrainian)

References

Указ Президента України. (2019, травень, 18 ). 286/2019 “Про Стратегію національно - патріотичного виховання”.[Електронний ресурс]. Доступно: https://zn.rada.gov.ua/laws/show/286/2019

Commission working document. “Consultation on the future «EU 2020» Stratege”. [Електронний ресурс]. Доступно : http://eur-lex. europa.eu/

Commission European Report. (2003, березень, 21 ). № 1799810 “Opter pour la croissance, innovation et emploi dans une societe fondee sur la cohesion”, [Електронний ресурс]. Доступно: http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/ 226/fr.pdf

Верховна Рада України. (2000, липень, 22). 998_163 “Окінавська хартія глобального інформаційного суспільства”. [Електронний ресурс]. Доступно : http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/998_163 4

Указ Президента України (2002, квітень, 17). № 327/2002 “Про Національну доктрину розвитку освіти”. [Електронний ресурс]. Доступно: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002

Биков В., Спірін О., Пінчук О. Проблеми та завдання сучасного етапу інформатизації освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). Збірник наукових праць. Київ: Видавничий дім “Сам”, 2017. С. 191–198.

Коваль Т. І. Підготовка викладачів вищої школи: інформаційні технології у педагогічній діяльності : навч.-метод. посіб. Київ: Вид. центр НЛУ, 2009. 380 с.

Ставицька І.В. Національний технічний університет України “КПІ” (2012, квітень, 16). Інформаційно-комунікаційні технології в освіті. [Електронний ресурс]. Доступно: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103.

Козлакова Г. О. Теоретичні і методичні основи застосування інформаційних технологій у вищій технічній освіті: Монографія. Київ : ІЗМН, ВІПОЛ, 1997. 180 с.

Жиле Л. І. Застосування інформаційних технологій у процесі виховання школярів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теоррія, досвід, проблеми. Київ - Вінниця: ТОВ фірма “Планер”, 2015. С.19-23

Зоря Ю. М., Організаційні засади використання інформаційно-комунікаційних технологій у патріотичному вихованні старшокласників. Науково-практичній конференції «Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал» (за результатами науково-дослідної роботи Інституту проблем виховання НАПН України у 2010 році). Івано-Франківськ: Тіповіт, 2011. С. 82–85.

Бурлака О. В. Досвід використання ІКТ в організації виховних заходів патріотичного спрямування. Інноватика у вихованні: зб. наук. пр. Вип. 4. Рівне, Україна: РДГУ, 20016. С. 35-46

Вихристюк М. О. Використання комп’ютерних технологій у виховній роботі як важливої складової підвищення якості освіти. Якість технологій та освіти. № 3, 2013. С. 87–90

Отрошко Т. В. Організація позакласної та виховної роботи з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи: зб. наук. праць. Харків: Харк. нац. пед. університет ім. Г.С.Сковороди, 2008. С. 84-88.

Нетьосов С., Нетьосова С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у системі виховної роботи вчителя історі. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи, № 44,

С. 103–107

Шаповалова Н. Патріотичне виховання студентів педагогічного коледжу з використанням засобів ІКТ. Рідна школа, № 11, 2011. С. 64–67

Литвинова С. Національно-патріотичне виховання в проєктній діяльності учнів на засадах використання хмарних сервісів та систем комп'ютерного моделювання (КСМОД). Педагогічний часопис Волині, №1 , 2018. С.72-81

Великий тлумачний словник сучасної української мови . уклад. і гол.ред. В.Т. Бусел. Київ- Ірпінь: ВТФ «Перун», 2001. 1440 с.

Скуратівський В. Патріотизм.. Філософський енциклопедичний словник. Київ,: Абрис, 2002. С. 471– 472.

Кульчицький В. Й. Філософсько-світоглядні передумови розвитку патріотичного виховання в Україні (історичний аспект). Наук. вісн. Ужгородського національного університету. Серія педагогіка і соціальна робота, № 30, 2013. С. 76–78.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

Decree of the President of Ukraine. (2019, May 18). 286/2019 “About the Strategy of national and patriotic education ”, [Online]. Available: https://zn.rada.gov.ua/laws/show/286/2019 (in Ukrainian)

Commission working document. “Consultation on the future «EU 2020» Stratege”. [Online]. Available: http://eur-lex. europa.eu/ (in English)

Commission European Report. (2003, March 21 ). № 1799810 “Opter pour la croissance, innovation et emploi dans une societe fondee sur la cohesion”. [Online]. Available: http://ec.europa.eu/invest-in-research/pdf/ 226/fr.pdf (in French)

Verkhovna Rada of Ukraine. 2 sesiya. (2000, July 22). 998_163 “ Okinawa Charter of the Global Information Society”, [Online]. Available: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/998_163 4 (in Ukrainian)

Decree of the President of Ukraine. (2002, April 17). № 327/2002 “ On the National Doctrine of Education Development”, [Online]. Available: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002 (in Ukrainian)

V. Bykov, O. Spirin, and O. Pinchuk, “ Problems and tasks of the modern stage of education informatization ”, in Naukove zabezpechennia rozvytku osvity v Ukraini: aktualni problemy teorii i praktyky (do 25-richchia NAPN Ukrainy). Zbirnyk naukovykh prats. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyy dim “Sam”, 2017, pp. 191–198. (in Ukrainian)

T. I. Koval, “ Training of higher school teachers: information technologies in pedagogical activity: training manual ”, Kyiv, Ukraine: Vyd. tsentr NLU, 2009. 380 p. (in Ukrainian)

I.V. Stavytska, Natsionalnyi tekhnichnyi universytet Ukrainy “KPI” (2012, April, 16). “ Information and communication technologies in education”, [Online]. Available: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1103. (in Ukrainian)

H. O. Kozlakova, Theoretical and methodical bases of application of information technologies in higher technical education: Monograph . Kyiv, Ukraine: IZMN, VIPOL,1997. 180 p. (in Ukrainian)

L. I. Zhyle, “ The use of information technology in the process of educating students”, in The use of information technology in the process of educating students, Kyiv - Vinnytsia, Ukraine: TOV firma “Planer”, 2015, pp.19-23 (in Ukrainian)

Yu. M. Zoria, “ Organizational principles of using information and communication technologies in patriotic education of high school students”, in Naukovo-praktychnii konferentsii «Suchasnyi vykhovnyi protses: sutnist ta innovatsiinyi potentsial» (za rezultatamy naukovo-doslidnoi roboty Instytutu problem vykhovannia NAPN Ukrainy u 2010 rotsi). Ivano-Frankivsk, Ukraine: Tipovit, 2011,pp. 82–85. (in Ukrainian)

O. V. Burlaka, “ Experience in the use of ICT in the organization of patriotic educational activities”, in Innovatyka u vykhovanni: zb. nauk. pr. Vyp. 4. Rivne, Ukraine: RDGU, 2016, pp.35-46 (in Ukrainian)

M. O. Vykhrystiuk, “ The use of computer technology in educational work as an important component of improving the quality of education ” . Yakist tekhnolohii ta osvity. no. 3, pp. 87–90. 2013. (in Ukrainian)

T. V. Otroshko, “ Organization of extracurricular and educational work with the use of information and communication technologies, in Zasoby navchalnoi ta naukovo-doslidnoi roboty: zb. nauk. prats. Kharkiv, Ukraine: ” [Khark. nats. ped. universytet im. H.S.Skovorody, 2008, pp. 84-88. (in Ukrainian)

S. Netosov, S. Netosova, “ The use of information and communication technologies in the system of educational work of a history teacher”, Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, no. 44, pp. 103–107, 2013. (in Ukrainian)

N. Shapovalova, “ Patriotic education of students of pedagogical college with the use of ICT tools ”, Ridna shkola, no. 11, pp. 64–67, 2011. (in Ukrainian)

S. Lytvynova, “ National-patriotic education in the project activities of students on the basis of the use of cloud services and computer modeling systems (KSMOD)”, Pedahohichnyi chasopys Volyni, no.1 pp.72-81, 2018. (in Ukrainian)

Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language / compiler and editor-in-chief V.T. Busel. Kyiv-Irpin, Ukraine: VTF «Perun», 2001. 1440 p. (in Ukrainian)

V. Skurativskyi, “ Patriotism ”. Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk. Kyiv, Ukraine: Abrys, 2002, pp. 471– 472. (in Ukrainian)

V. I. Kulchytskyi, “Philosophical and ideological preconditions for the development of patriotic education in Ukraine (historical aspect)”, Nauk. visn. Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia pedahohika i sotsialna robota, no. 30, pp. 76–78, 2013. (in Ukrainian)

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Ольга Павлушенко

Downloads

Download data is not yet available.