FLIPPED LEARNING FOR STUDENTS IN SOFTWARE ENGINEERING
PDF (Ukrainian)

Keywords

flipped learning in software engineering
blended learning
distance learning

How to Cite

[1]
K. M. Yalova and K. V. Yashyna, “FLIPPED LEARNING FOR STUDENTS IN SOFTWARE ENGINEERING”, ITLT, vol. 83, no. 3, pp. 324–338, Jun. 2021, doi: 10.33407/itlt.v83i3.3371.

Abstract

Flipped learning is one of the blended learning varieties that consists in combining information and communication tools with traditional education technologies. The main flipped learning feature is the shift of priorities in teaching towards the acquisition of abilities and practical professional competencies due to transferring of the retention of theoretical material to the field of virtual, distance information supply. Replacing practical tasks in students’ self-depended learning by prior acquaintance and studying of theoretical materials makes it possible to free up classroom time and devote it to the acquisition of practical skills under the teacher’s guidance. Results of the analysis of Ukrainian and foreign experience of flipped learning model introduction into the traditional education system are presented in the article, as well as the advantages and disadvantages of its application, difficulties on the way of its introduction into educational process are described. On the example of teaching software engineering students, the scheme of modification of educational functions, roles, actions and actors’ interrelation during the flipped learning implementation is created. The algorithm of the flipped learning model realization for academic courses of the specified specialty is proposed. The unified architecture of the flipped course consisting of online and classroom components is offered. Approaches and technologies for the online component implementation are presented, requirements to its e-learning content are formed. Innovative pedagogical technologies the use of which is advisable at the stages of knowledge perception and reflection for the formation of professional IT-competencies of students during the classroom communication with the teacher are described. The proposed solutions are universal, formed by generalization of knowledge about the data domain and can be applied to development of flipped courses for the other specialties.

PDF (Ukrainian)

References

Л. І. Дідух, «Використання перевернутого навчання у ВНЗ», Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми, № 41, с. 292–295, 2015.

Н. О. Приходькіна, «Використання технології переверненого навчання у професійній діяльності викладачів вищої школи», Науковий вісник Ужгородського національного університету, № 30, с. 141–144, 2015.

Н. В. Романич, «Перевернене навчання – ключова тенденція освітніх технологій сучасності», Освітній Інтернет-навігатор, № 2, с. 24–27, 2015.

С. С. Попадюк, та М. О. Скуратівська, «Методологічні засади використання освітньої концепції перевернутого навчання у вищій школі», Збірник наукових праць Херсонського державного університету, Вип. LXXVI, № 3, с. 149–153, 2017.

І. В. Пьянковська, «Застосування технології переверненого навчання у викладанні дисципліни «Лексичний менеджмент», Наукові записки Національного університету «Острозька академія», № 60, с. 52–56, 2016.

Л. А. Євдокимова-Лисогор, «Модель перевернутого класу (flipped classrom) у процесі формування МКК студентів економічних спеціальностей», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, № 141, с. 69–72, 2016.

К. Л. Бугайчук, «Перевернуте навчання як інноваційна методика підготовки правоохоронців», на міжнард. наук. конф. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України, Харків, 2016, с. 1–5.

М. М. Козяр, та М. Ю. Кадемія, «Інноваційні технології підготовки фахівців у навчальних закладах», Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, № 16, с. 92–96, 2015.

О. Г. Кузьмінська, «Перевернуте навчання: практичний аспект», Інформаційні технології в освіті, №1 (26), с. 87–98, 2016.

В. А. Кирвас, «Перевернутый класс при обучении информационно-коммуникационным технологиям в гуманитарном университете», Системи обробки інформації, № 3 (140), с. 255–259, 2016.

U. Cakiroglu, and M. Ozturk, «Flipped classroom with problem based activities: exploring self-regulated learning in a programming language course», Educational Technology and society, no. 20 (1), рр. 337–349, 2017.

V. Tugun, H. Uzunboylu, and F. Ozdamli, «Coding education in a flipped classroom», TEM journal, vol. 6, no. 3, pp. 559–606, 2017.

W. Puarungroj, «Inverting computer programming class with the flipped classroom», in Proc. The twelfth International Conference on e-Learning for Knowledge-Based society, Thailand, 2015, pp. 401–407.

S. Manonmani, V. Lalitha, and S. Rangaswamy, «Flipped learning for the course JAVA and JEE programming», International journal of advance engineering and research development, vol. 3, no. 10, pp. 29–33, 2016.

К. Л. Бугайчук, «Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів», Інформаційні технології і засоби навчання, № 54 (4), с. 1–18, 2016.

J. Bergmann, and A. Sams, Flip your classroom: Talk to every student in every class every day. Washington, USA: International Society for Technology in Education, 2012.

Н. Маркова, та А. Шматок, «Перевернуте навчання як один із методів покращення вивчення іноземної мови в сучасному економічному ВНЗ», 2018. [Електронний ресурс]. Доступно: http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/2010/25132/1/M_ 256-262.pdf. Дата звернення: Черв. 1, 2019.

K. Yalova, and V. Zavgorodnii, «Challenges and prospects in development of e-learning system for IT students», Engineering Education and Life-Long Learning, vol. 1(26), pp. 25–43, 2016.

K. Yalova, and K. Yashyna, «Academic massive open on-line courses platform functional modeling», The scientific heritage, no. 12, рр. 109–113, 2017.

К. Ялова, та В. Завгородній, «Технології та засоби програмної реалізації систем електронного навчання», Збірник наукових праць Дніпродзержинського державного технічного університету, Вип. 1(28), с. 149–155, 2016.

Стандарт вищої освіти за спеціальністю ІПЗ для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти [Електронний ресурс]. Доступно: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/121-inzheneriya-programnogo-zabezpechennya-bakalavr.pdf. Дата звернення: Лип. 23, 2019.

Н. Кошечко, «Інноваційні освітні технології навчання та викладання у вищій школі», Вісник Київського національного університету імені Т. Шевченка, № 1(1), с. 35–38, 2015.


REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)

L. І. Didukh, «Using of the flipped learning in higher school institutions», Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, no. 41, pp. 292–295, 2015. (in Ukrainian).

N. О. Prykhodkina, «Using of the flipped learning technology for the teachers’ professional activity in the higher school», Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, no. 30, pp. 141–144, 2015. (in Ukrainian).

N. В. Romanych, «Flipped learning as a key tendency of contemporary educational technologies», Osvitnii Internet-navihator, no. 2, pp. 24–27, 2015. (in Ukrainian).

S. S. Popadiuk, and М. О. Skurativska, «Methodological bases of the educational concept «Flipped learning» usage at a higher school», Zbirnyk naukovykh prats Khersonskoho derzhavnoho universytetu, vol. LXXVI, no. 3, pp. 149–153, 2017. (in Ukrainian).

І. V. Piankovska, «Application of the flipped learning technology in teaching of «Lexical management» discipline», Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia», no. 60, pp. 52–56, 2016. (in Ukrainian).

L. А. Yevdokymova-Lysohor, «Flipped classroom model in the process of economic specialties students’ competencies forming», Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu, no. 141, pp. 69–72, 2016. (in Ukrainian).

K. L. Buhaichuk, «Flipped learning as the innovation methodic of the police students teaching», in Proc. Psychological and pedagogical problems of professinaol and patriotic staff education in the system of the Ukraine Internal Affairs Ministry, Kharkiv, 2016, pp. 1–5. (in Ukrainian).

М. М. Koziar, and М. Yu. Kademiia, «Innovation technologies of specialists teaching in higher educational institutions». Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, no. 16, pp. 92–96, 2015. (in Ukrainian).

O. Kuzminska, «Flipped learning: practical aspects», Information technologies in Education, no. 1 (26), pp. 87–98, 2016. (in Ukranian).

V. A. Kirvas, «Flipped classroom in teaching information and communication technologies in the university of humanities», Information processing system, no. 3(140), pp. 255–259, 2016. (in Russian).

U. Cakiroglu, and M. Ozturk, «Flipped classroom with problem based activities: exploring self-regulated learning in a programming language course», Educational Technology and society, no. 20 (1), рр. 337–349, 2017. (in English).

V. Tugun, H. Uzunboylu, and F. Ozdamli, «Coding education in a flipped classroom», TEM journal, vol. 6, no. 3, pp. 559–606, 2017. (in English).

W. Puarungroj, «Inverting computer programming class with the flipped classroom», in Proc. The twelfth International Conference on e-Learning for Knowledge-Based society, Thailand, 2015, pp. 401–407. (in English).

S. Manonmani, V. Lalitha, and S. Rangaswamy, «Flipped learning for the course JAVA and JEE programming», International journal of advance engineering and research development, vol. 3, no. 10, pp. 29–33, 2016. (in English).

K. L. Buhaichuk, «Blending learning: theoretical analysis and strategy of implementation in educational process of higher educational institutions», Information Technologies and Learning Tools, no. 54 (4), pp. 1–18, 2016. (in Ukrainian).

J. Bergmann, and A. Sams, Flip your classroom: Talk to every student in every class every day. Washington, USA: International Society for Technology in Education, 2012. (in English).

N. Markova, and А. Shmatok, «Flipped learning as one of the methods of foreign language learning improvement in the modern economic higher institution», 2018. [Online]. Available: http://ir.kneu.edu.ua/bitstream/2010/25132/1/M_256-262.pdf. Accessed on: June. 1, 2019. (in Ukrainian).

K. Yalova, and V. Zavgorodnii, «Challenges and prospects in development of e-learning system for IT students», Engineering Education and Life-Long Learning, vol. 1(26), pp. 25–43, 2016. (in English).

K. Yalova, and K. Yashyna, «Academic massive open on-line courses platform functional modeling», The scientific heritage, no. 12, рр. 109–113, 2017. (in English).

K. Yalova, and V. Zavgorodnii, «Technologies and software of e-learning systems program implementation», Zbirnyk naukovykh prats Dniprodzerzhynskoho derzhavnoho tekhnichnoho universytetu, vol. 1(28), pp. 149–155, 2016. (in Ukrainian).

A standart of higher education for the first (bachelor) level of the «Software engineering» speciality [Online]. Available: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/121-inzheneriya-programnogo-zabezpechennya-bakalavr.pdf. Accessed on: July. 23, 2019. (in Ukrainian).

N. Koshechko, «Innovation educational technology of teaching and learning in a higher school», Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni T. Shevchenka, no. 1(1), pp. 35–38, 2015. (in Ukrainian).

Authors who publish in this journal agree to the following terms:

  1. Authors hold copyright immediately after publication of their works and retain publishing rights without any restrictions.
  2. The copyright commencement date complies the publication date of the issue, where the article is included in.

Content Licensing

  1. Authors grant the journal a right of the first publication of the work under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others freely to read, download, copy and print submissions, search content and link to published articles, disseminate their full text and use them for any legitimate non-commercial purposes (i.e. educational or scientific) with the mandatory reference to the article’s authors and initial publication in this journal.
  2. Original published articles cannot be used by users (exept authors) for commercial purposes or distributed by third-party intermediary organizations for a fee.

Deposit Policy

  1. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (see this journal’s registered deposit policy at Sherpa/Romeo directory).
  2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
  3. Post-print (post-refereeing manuscript version) and publisher's PDF-version self-archiving is allowed.
  4. Archiving the pre-print (pre-refereeing manuscript version) not allowed.

Downloads

Download data is not yet available.